FNG Groep rapporteert omzet van 242 miljoen euro in 2016
bezig met laden...
2016 was het jaar van transitie voor FNG Groep. De groep rapporteerde een omzet van 242,2 miljoen euro. Vorig jaar, voor de grote overnames, bedroeg de omzet nog 74 miljoen euro.
In het afgelopen jaar werd 3 keer meer uitgegeven aan merchandise, namelijk 102 miljoen tegenover 32 miljoen een jaar geleden. FNG wist de brutowinst echter naar 140 miljoen te tillen, tegenover 40,4 miljoen euro in 2015. Het EBIT bedroeg 2,3 miljoen euro. FNG rapporteerde een verlies van 3,6 miljoen euro in het afgelopen boekjaar.
In de definitieve geconsolideerde jaarcijfers over het boekjaar 2016 is FNG Group NV slechts voor 6 maanden en Brantano slechts voor 4 maanden in de geconsolideerde jaarcijfers van FNG opgenomen, omdat deze bedrijfsonderdelen pas in juli 2016 en september 2016 onderdeel zijn gaan uitmaken van de FNG Groep.
CEO Dieter Penninckx laat in een statement aan FashionUnited weten: “2016 was het jaar met grote uitdagingen in een niet-evidente consumptiemarkt. De realisatie van een snelle turnaround bij zowel Brantano als Miss Etam tot gezonde retailketens steken er toch bovenuit en bewijzen dat de no-nonsense aanpak van FNG in combinatie met de buy-and-build strategie succesvol is.”
FNG: een omzet van 460 miljoen euro op jaarbasis
In het persbericht laat FNG weten dat het bedrijf op jaarbasis, wanneer de verschillende merken die onder de groep vallen voor het volledige boekjaar zouden hebben deel gemaakt van de FNG Groep, een omzet van 459,8 miljoen euro zou hebben gerapporteerd. Op jaarbasis zou het EBITDA uitgekomen zijn op 37,6 miljoen euro.
De omzet van 459,8 miljoen euro op jaarbasis zou voor meer dan de helft gerealiseerd zijn voor de FNG Group. Miss Etam realiseerde daarbij een omzet van 98,7 miljoen euro, wat neerkomt op 21,5 procent van de totale omzet. Het Belgische Brantano zette 123,3 miljoen euro en was goed voor 26,9 procent. “Zowel bij Miss Etam als bij Brantano, werpt de FNG-strategie ‘emotional products, rational management’ meteen vruchten af,” stelt de modegroep. Zo sluiten Miss Etam en Brantano na een grondige herstructurering het jaar af met een EBITDA op jaarbasis van respectievelijk 2,9 miljoen euro en 4,4 miljoen euro.
In het komende jaar blijft FNG zich focussen op het verhogen van de omzet en het bedrijfsresultaat met het huidige merkenportfolio. Het bedrijf verwacht een omzetgroei voor zowel online als in de winkels, evenals een hogere resultaat. Dat zal vooral te danken zijn aan de reorganisaties in 2015 en 2016 bij Miss Etam, Steps en Brantano. FNG gaf geen verwachtingen in cijfers.
In het afgelopen jaar veranderde het bedrijf drastisch. FNG was tot
medio januari bekend als de R&S Retail Group, die veel modeketens heeft
opgekocht in de afgelopen jaren. In september 2016 kreeg het Belgische FNG
onder leiding van CEO Dieter Penninckx een openbaar ruilbod 99,9 procent
van de aandelen van FNG Group in handen. De hele groep is vervolgens verder
gegaan onder de naam FNG Group, met Penninckx als CEO. Daarnaast werd in
diezelfde maand het Belgische Brantano overgenomen, een van de grootste
schoenenretailketens van België. Het aantal verkooppunten werd herzien,
tevens werd er een nieuw winkelconcept
FNG Group NV is een Belgisch modehuis met verschillende modeconcepten zoals Fred & Ginger, CKS, Baker Bridge, Claudia Sträter, Expresso & Steps. In 2017 werden ook Suitcase en Concept Fashion aan het portfolio toegevoegd. De strategie van FNG is buy-and-build in een consoliderende markt: FNG realiseert meerwaarde ‘door het bouwen en verwerven van retail- en fashion-ketens en door optimalisering van bedrijfsprocessen en creatie van synergiën in de back-office’. Inmiddels werken er meer dan 1.800 mensen voor het bedrijf, dat 300 winkels heeft en tevens verkoopt via 1.500 multimerkenwinkels.
Beeld: Expresso via FNG Groep