FNG ziet omzet en winst opnieuw groeien in eerste helft 2019
bezig met laden...
De Belgische modegroep FNV N.V. boekte in de eerste jaarhelft van 2019 een omzet van 273,2 miljoen euro vergeleken met 251,1 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Ook de nettowinst steeg met 31,2 procent naar 7,4 miljoen euro. Het moederbedrijf van merken als Brantano, Miss Etam en Claudia Sträter realiseerde een stijging van de operationele bedrijfscashflow (EBITDA) 54,2 miljoen euro ten opzichte van 25,1 miljoen euro een jaar geleden.
Volgens FNG topman Dieter Penninckx zijn de positieve cijfers te danken aan de voortzetting van digitalisering en verticale integratie en het uitrollen van nieuwe retail-concepten. “FNG haalt een omzet van 534 miljoen euro op jaarbasis en bevestigt met een ajdusted EBITDA-niveau van meer dan 10 procent over de ganse groep. Dit door gefocust in te zetten op digitaliseren en doorgedreven verticale integratie en het bouwen en uitrollen van nieuwe retail-concepten.”
FNG Roots goed voor ruim helft van de omzet
FNG Roots, de merkenportfolio van de groep, realiseerde 51,5 procent van de totale groepsomzet (vergeleken met 48,3 procent een jaar geleden). Miss Etam vertegenwoordigde met een omzet van 54,2 miljoen euro 19,8 procent van de omzet, terwijl Brantano met 78,5 miljoen euro goed was voor 28,7 procent van de totaalomzet. Ten opzichte van een jaar geleden steeg de omzet van FNG Roots met bijna 16 procent, terwijl met Miss Etam de omzet met 4,5 procent zag stijgen en Brantano met 0,7 procent.
Brantano staat dankzij een nieuwe flagshipstore op de Meir in Antwerpen en een nieuw geïnstalleerd onlineplatform dat volgens Penninckx “week op week groeicijfers toont tot 100 procent en meer” weer op de kaart. Het merk realiseerde een adjusted EBITDA van 6,3 miljoen euro, een stijging van 9,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. “Sleuterl tot succes is het aanbod van een uitgebreid service-pallet en assortiment voor klanten die zowel digitaal als fysiek shoppen. Een combinatie die meer en meer consumenten aanspreekt is persoonlijk stijladvies gecombineerd met een levering thuis of in de dichtstbijzijnde Brantnao,” aldus Penninckx.
De merken Fred & Ginger en CKS zijn ook actief op het nieuwe platform en eind deze maand zal ook Miss Etam gelanceerd worden op het platform.
”Local Hero Strategy”
FNG heeft de Scandinavische lifestylegroep Ellos, “een puur online-speler en marktleider (…) met een aantrekkelijke en uitgekiende mix van mode, interieur- en decoratieartikelen” genomen. Met sterke halfjaarcijfers van Ellos realiseert de geconsolideerde entiteit van Ellos en FNG een jaaromzet van 781,5 miljoen euro en een adjusted EBITDA van 79,3 miljoen euro.
FNG wil een “succesvolle ‘local hero strategy’ – met Ellos in de Nordics, Brantano in Belgie en Miss Etam in Nederland” -verder uit te bouwen”. Zo hoopt de groep een belangrijke speler te worden in Europa.