Footlocker ziet omzet stijgen in Q1
bezig met laden...
In het eerste kwartaal, dat eindigde op 29 april, rapporteerde Footlocker een omzet van 2,001 miljard dollar (1,7 miljard euro). Dat is een stijging van 0,7 procent, in vergelijking met de omzet van 1,9 miljard dollar (1,7 miljard euro) in dezelfde periode vorig jaar.
Zonder wisselkoerscorrecties steeg de omzet met 1,8 procent. Bij een gelijkblijvend aantal winkels steeg de omzet met 0,5 procent. Het netto-inkomen kwam uit op 180 miljoen dollar (160 miljoen euro), tegenover 191 miljoen dollar (170 miljoen euro) in het eerste kwartaal van 2016. De brutomarge daalde van 35 naar 34 procent.
“Het eerste kwartaal was een van de meest winstgevende kwartalen ooit, al voldeed het niet aan onze originele verwachtingen,” zegt CEO en voorzitter Richard Johnson in een persbericht. “De langzame start die we in februari zagen, waarvan we geloven dat die voornamelijk toe te schrijven was aan de vertraging van de inkomstenbelasting, werden helaas niet volledig gecompenseerd door veel sterkere omzet in maart en april. (...) We zijn ervan overtuigd dat onze klanten hun enorme honger naar atletische schoenen en kleding niet hebben verloren en dat onze positie in de industrie sterker is dan ooit."
In het eerste kwartaal werden er 30 nieuwe winkels geopend, daarnaast kregen 61 winkels een nieuwe locatie of nieuw winkelconcept. Footlocker sloot tevens 39 vestigingen. Op 29 april had het bedrijf 3.345 winkels in 23 landen, waaronder de Verenigde Staten, Europa, Australië en Nieuw-Zeeland. Verder heeft Footlocker 62 franchisevestigingen in het Midden-Oosten en Zuid-Korea, evenals 15 franchise Runners Point-winkels in Duitsland.
Beeld: Footlocker website