Frans Zantman: visionair achter Secon Groep en oprichter G-Star
bezig met laden...
In de beginjaren concentreerde Zantman zich op het vertegenwoordigen van voornamelijk Duitse modelabels, die hij aan Nederlandse retailers verkocht. Zijn zakelijk inzicht leidde tot de aankoop van het jassenmerk Stylefair van Peek & Cloppenburg in de jaren '80, waarna zijn bedrijf, destijds bekend als Zantman International, begon met het zelf produceren van collecties.
De Geboorte van G-Star
G-star oprichter Frans Zantman sloot in 1987 een overeenkomst met de gebroeders Fae Zwitserland (destijds eigenaren van Big star) om onder eigen label Gap star te ontwikkelen voor Europa. Big star was niet premium genoeg en paste niet in de merkstrategie en Zantman legde de naam vast. Jos van Tilburg die destijds bij Dobber werkte, werd benaderd om het merk in de Benelux te voeren. Binnen een jaar lag het merk in heel Europa met eigen kantoren en showrooms. Gap star werd G-Star "vanwege de gelijkenis met de naam van het Amerikaanse label Gap) en Van Tilburg werd divisiedirecteur. Een belangrijk moment voor G-Star was de komst van de Franse jeansontwerper Pierre Morisset in 1991, die bekend werd met zijn ontwerp van de Elwood-jeans, een kernproduct van G-Star dat de liefde voor raw denim belichaamde.
In 1992 verkocht Zantman aandelen in zijn goedlopende bedrijf via een management buy-out aan de directeuren van de zeven werkmaatschappijen waar de Zantman Modegroep inmiddels uit bestond. Naast Jos van Tilburg van G-Star en Marian Wigger van Turnover maakten toen onder andere Lex Linthorst van Creenstone en René Mulder van Easy Comfort deel uit van de groep. De geuzennaam die algemeen directeur Frans Scholtes aan de samenwerkende ondernemers gaf was VMB, de Verenigde Mode Baronnen. De naam Zantman modegroep zat niet bij de verkoop inbegrepen waardoor de naam van de groep van zeven merken veranderde in Secon Groep (seven connection).
Secon, en met name G-Star, maakten een significante groei door. Het bedrijf schakelde in de jaren '90 volledig over op het produceren en verkopen van eigen labels, waarbij het aantal merken groeide van zeven naar elf. De omzet en winst vertoonden een indrukwekkende stijging, met een recordomzet van 240 miljoen euro in het boekjaar 2001-02, waarbij G-Star meer dan de helft van de totale omzet voor zijn rekening nam.
In 2002 maakte G-Star de stap om zelfstandig verder te gaan, buiten de Secon Groep. Dit markeerde een nieuw hoofdstuk voor zowel Zantman als voor het merk dat hij had helpen grootbrengen.
Frans Zantman's invloed in de mode-industrie is een getuigenis van zijn scherpzinnigheid en zijn vermogen om trends te zetten en te volgen, een erfenis die voortleeft in de wereldwijde aanwezigheid en het aanhoudende succes van G-Star. Zijn verhaal is een inspirerende herinnering aan wat visie en doorzettingsvermogen in de zakenwereld kunnen bereiken.