De herstructurering van de Amerikaanse modegroep Gap heeft de nodige winst en omzet gekost.

Het moederbedrijf van de merken Gap, Banana Republic en Old Navy zag de winst in het tweede kwartaal naar 125 miljoen dollar (110,3 miljoen euro) dalen, of 60 cent per aandeel, vergeleken met 215 miljoen dollar vorig jaar. Daarvan bestond 29 cent per aandeel uit herstructureringskosten.

De omzet bedroeg 3,85 miljard dollar (3,40 miljard euro) ten opzichte van 3,9 miljard dollar een jaar geleden. Daarmee overtrof het de verwachtingen van analisten, die volgens Reuters gemiddeld een winst van 59 cent per aandeel en een omzet van 3,79 miljard dollar hadden voorspeld.

De vergelijkbare omzet daalde in het tweede kwartaal met 2 procent. Bij Gap was deze 3 procent in de min, bij Banana Republic 9 procent in de min en bij Old Navy bleef de vergelijkbare omzet onveranderd.

Ondanks de positieve geluiden over het licht herstel van Old Navy sinds het vierde kwartaal van vorig jaar en een kleine toename in omzet dankzij het aanbreken van het nieuwe schooljaar, bleef het bedrijf terughoudend in zijn prognose voor het lopende boekjaar.

Gap Inc verwacht voor het lopende boekjaar een winst per aandeel van 1,87 tot 1,92 cent. Analisten hadden een prognose van 1,96 gemaakt. Als gevolg daalde de koers met 3 procent, maar herstelde zich na sluiting van de beurs naar 1,7 procent in de plus.

Gap sloot in het tweede kwartaal 22 winkels en opende 19 nieuwe filialen. Het bedrijf verwacht dit jaar 50 winkels te sluiten. Het kwartaal werd afgesloten met 3.730 filialen, waarvan 3.273 eigen winkels.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN