• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Geox boekt omzetgroei in Q1

Geox boekt omzetgroei in Q1

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Geox rapporteerde voor het eerste kwartaal van 2016 een omzetstijging van 4,7 procent naar 294,3 miljoen euro. Het Italiaanse schoenenbedrijf dankte de stijging aan groei in alle verkoopkanalen, met name in het multi-brand kanaal dat met 7,1 procent groeide.

De omzet uit schoenen, zo’n 90 procent van de totaalomzet, steeg met 4,9 procent naar 265,2 miljoen euro. De omzet uit kleding nam met 3,2 procent toe naar 29,2 miljoen euro.

De Italiaanse thuismarkt, die 34 procent van de totaalomzet vertegenwoordigt, boekte een omzet van 99,7 miljoen euro, een kleine daling ten opzichte van vorig jaar toen het een omzet realiseerde van 100,5 miljoen euro. In de rest van Europa (44 procent van de totaalomzet) steeg de omzet met 7,3 procent naar 128,5 miljoen euro.

Noord-Amerika deed het bijzonder goed met een stijging van 10,4 procent naar 15,7 miljoen euro, terwijl de rest van de wereld een groei van 8,3 procent boekte.

Geox telde op 31 maart 2016 1.149 winkels, waarvan 468 eigen boetieks. Er werden in het eerste kwartaal 26 filialen gesloten en 14 nieuwe winkels geopend.

Geox voorzitter Mario Moretti Polegato is ‘tevreden’ met het resultaat van het afgelopen kwartaal, maar waarschuwt dat ‘macro condities veranderlijk blijven, waardoor wij met een aantal uitdagingen geconfronteerd worden die we moeten omzetten in kansen’. Toch zijn de vooruitzichten voor de tweede helft van het boekjaar positief. “De bestellingen die het multi-brandkanaal registreerde voor het herfst/winter 2016 seizoen tonen een degelijke groei van 14 procent,” aldus Polegato.

Geox