Dalende omzet in China, politieke onrust en kelderende olieprijzen hebben Giorgio Armani de nodige omzetgroei gekost in 2015. Het Italiaanse modehuis rapporteerde voor het boekjaar 2015 een omzetstijging van 3,7 procent naar 2,64 miljard euro, vergeleken met een stijging van 16 procent in 2014.

Het bedrijf zag de groei in China afnemen naar mate de koopkracht daalde, terwijl deze in Europa onveranderd bleef. Alleen in de Verenigde Staten, Japan en het Midden-Oosten steeg de omzet, aldus de ontwerper in een interview met de pers na de presentatie van zijn herfst/winter 2016 herencollectie.

Volgens de 81-jarige Armani bleven de winstmarges in 2015 stabiel, maar hier ging hij verder niet op in. Dit voorjaar worden de volledige resultaten voor het afgelopen jaar bekendgemaakt.

De luxesector staat momenteel flink onder druk. Minder toerisme in Europa als gevolg van terroristische aanvallen, een recessie in Rusland door de dalende olieprijzen, China die langzaam een beetje overeind krabbelt. Het valt de luxe modehuizen niet mee zich staande te houden. Modehuis Prada, samen met Armani het grootste luxebedrijf van Italië, heeft zijn omzet ook fors zien afnemen en ook het Zwitserse luxeconcern Richemont zag de omzet in het laatste kwartaal van kalenderjaar 2015 met 4 procent dalen.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN