• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Good on You, Flocus en Planet Care: 3 duurzame startups die de modeindustrie hervormen

Good on You, Flocus en Planet Care: 3 duurzame startups die de modeindustrie hervormen

Door Vivian Hendriksz

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|INTERVIEW

De modeindustrie heeft duurzame oplossingen nodig om de vele problemen met betrekking tot milieuschade, mensenrechten en de overgang naar circulaire bedrijfsmodellen aan te pakken. Hier komt het Fashion for Good-Plug and Play Accelerator-programma om de hoek kijken. Het acceleratorprogramma biedt ondersteuning voor geselecteerde startups die oplossingen hebben voor diverse uitdagingen, van de supply chain tot alternatieve grondstoffen en nieuwe bedrijfsmodellen. Vijftien startups namen onlangs twaalf weken deel aan de derde ronde van het programma, dat plaatsvond bij Fashion for Good in Amsterdam, waar ze begeleiding kregen in het versterken van hun bedrijfsstrategieën en het uitvoeren ervan op grote schaal.

Terwijl de vijftien startups hun innovaties presenteren aan de industrie, neemt FashionUnited de tijd om drie ervan te ontmoeten - Good on You, Flocus en Planet Care - die elk een unieke oplossing bieden voor uitdagingen binnen de huidige modeindustrie.

Good on You: De mobiele app die consumenten ethische scores van 2.000 modemerken biedt

Good on You is een mobiele app die consumenten wereldwijd ethische beoordelingen van 2.000 modemerken biedt, op basis van hun impact op de planeet, mensen en dieren, zodat betere aankoopbeslissingen kunnen worden genomen. Gordon Renouf, CEO en Sandra Capponi, head of development, richtten Good in You in 2013 in Sydney op en kregen het idee ervoor toen ze in contact kwamen met mensen die ‘beter’ wilden kopen, maar niet wisten hoe. Samen ontwikkelden ze ‘s werelds meest uitgebreide en sterke methode modemerken te beoordelen op hun duurzaamheidsimpact, die dankzij de eenvoudige 5-puntsscore zeer toegankelijk is. Vandaag de dag is Good on You de grootste consumentgerichte merkendatabase, met maandelijks 150.000 gebruikers via de app en website. We spraken met Capponi voor meer informatie over de app.

FashionUnited: Hoe beoordeelt Good on You een modemerk?

Capponi: “We vertrekken vanuit het perspectief van de klant. Door onderzoek weten we wat ze belangrijk vinden, namelijk wat de impact van een label op mensen, de planeet en dieren is. De manier waarop we deze kwesties beoordelen, is door te kijken naar alle openbaar beschikbare informatie zoals normen en certificeringen - waarvan er letterlijk honderden zijn - en door te kijken naar eigen verklaringen van een merk, ongeacht of het is voor een jaarlijks duurzaamheidsverslag of een rapportage aan aandeelhouders. Dit samen met de waarde die Good on You daaraan toevoegt, brengt alles samen in iets dat mensen eenvoudig kunnen gebruiken tijdens het winkelen.”

“We verzamelen data en vertalen deze naar een 5-puntsscore - van 1 ‘we vermijden dit merk’ tot ‘het is niet goed genoeg’ en ‘het is een begin’. De taal die we gebruiken is genuanceerd, omdat ethiek verschillende betekenissen heeft bij verschillende mensen. Het gaat erom informatie te presenteren die hen betere keuzes laat maken die passen bij hun waarden. We geven ook prioriteit aan waar consumenten op letten bij het kiezen van merken, welke vaak in twee categorieën vallen. De eerste zijn de grote high street merken. De tweede groep is minder bekend onder de dagelijkse consument, maar is toonaangevend op het gebied van duurzaamheidsnormen en ethische prestaties. Deze groep is belangrijk, omdat de app consumenten nieuwe merken laat ontdekken die beter aansluiten bij hun waarden. We doen aanbevelingen van vergelijkbare labels en lichten gebruikers in over nieuwe trends.”

Betwisten modemerken ooit hun beoordeling op Good on You? Zo ja, hoe reageer je dan?

“Er zijn merken die contact met ons opnemen over hoe we tot de score zijn gekomen en of die wel klopt. Vaker wel dan niet wordt het een positief gesprek, ten eerste omdat we openlijk vertellen hoe we merken waarderen - we willen dat ze dat erkennen en stappen ondernemen voor verbetering. Veel labels die met ons in gesprek zijn, realiseren zich dat ze niet alle goede inzet delen, dus ons beoordelingssysteem heeft hen ertoe aangezet transparanter te zijn, wat goed is voor zowel hen als consumenten.”

“Er zullen altijd gevallen zijn waarbij merken die niets delen, niet blij zijn met hun score, maar we staan stevig in de schoenen van de shopper. Consumenten kunnen niet handelen naar wat ze denken dat goed is, als er geen informatie beschikbaar is.”

“We stellen consumenten in staat om de industrie te veranderen”

Zouden modemerken zich volgens jou sterker moeten inzetten voor transparantie?

“Absoluut. Ik denk dat transparantie een belangrijke indicator is voor ethische en duurzame prestaties. Maar eenvoudiger dan dat: consumenten hebben het recht om te weten hoe en waar producten worden gemaakt. Iedereen is anders, maar onderzoek toont aan dat zeker 50 procent van de consumenten meer ethische keuzes wil maken tijdens het winkelen, maar niet weten hoe. Dat is precies het probleem dat Good on You oplost.”

Hoe was de deelname aan het Fashion for Good acceleratorprogramma? Hoe waren de afgelopen twaalf weken?

“Het was een goede ervaring om omringd te zijn door zoveel goede mensen die aan dezelfde problemen werken als jij. We zijn heel verschillende bedrijven en bieden verschillende oplossingen die hetzelfde doel nastreven. Die steun is geweldig en uniek. De andere startups geven me de hoop dat de modeindustrie echt kan transformeren.”

“Bovendien leveren Fashion for Good, Plug and Play en andere organisaties in de co-working ruimte, zoals ZDHC, allemaal een bijdrage aan ons beoordelingssysteem, dus het was waardevol om ze face to face te spreken om ervoor te zorgen dat de methodologie klopt. De mogelijkheid om contact te leggen met de zakelijke partners van Fashion for Good, enkele van ‘s werelds meest toonaangevende modemerken, is waardevol voor startups in de fase waarin wij ons nu bevinden.”

”Je krijgt in korte tijd zo veel goed advies om te verbeteren. Het is belangrijk om dat in je op te nemen en er positief naar te kijken”

Op welke belangrijke zaken heb je je gefocust tijdens het Fashion for Good acceleratorprogramma?

“Bij Fashion for Good hebben we ons gericht op twee zaken - ten eerste het opbouwen van relaties met merken en retailers om hun uitdagingen te begrijpen en om te kijken hoe we hen kunnen helpen verbeteren - dat is ons uiteindelijke doel. We hebben in de afgelopen weken ontmoetingen met merken gefaciliteerd en die relaties kunnen we nu met ons meenemen.”

“Ten tweede hebben we ons gericht op de lancering van Good on You in Europa. We hebben 500 Europese merken beoordeeld, waar onze focus tot nu toe lag op Australië en de VS. We hebben al een groot aantal gebruikers in Europa, zonder enige marketing of de juiste merken voor hen. We hebben nu 2.000 merken in de app die consumenten allen kunnen bekijken, maar dat is nog maar het begin. De rest van de wereld heeft meer merken nodig, dus we willen onze technologie opschalen om tegen het einde van volgend jaar 10.000 labels te kunnen beoordelen. Ons doel is om in 2020 wereldwijd 5 miljoen gebruikers te bereiken.”

Hoe zie je de toekomst van Good on You voor je?

“We stellen ons een toekomst voor waarbij Good on You bij een modeitem wordt geplaatst, zodat consumenten daar meteen de score zien. Technologie staat ons nog zoveel meer toe. De app zoals hij nu is, is maar een beginpunt en we hebben veel ideeën over hoe we het kunnen uitbreiden. We hopen dat mensen over vijf jaar Good for You als tweede natuur gebruiken tijdens het winkelen. Ons einddoel is een toekomst waarin alle merken duurzaam en ethisch produceren, zodat de app niet meer nodig is. We zullen niet stoppen totdat het zover is.”

Flocus: Duurzame garens, vullingen en stoffen gemaakt van kapokvezels

Flocus is een startup die een nieuwe, natuurlijke en duurzame vezels biedt die eenvoudig kan worden gemengd met andere vezels om nieuwe stoffen te creëren. Met kapokvezels uit de kapokboom, die op natuurlijke wijze kan worden gekweekt zonder pesticiden, insecticiden en in een droge bodem, kunnen natuurlijke garens, vullingen en stoffenmengsels worden gemaakt. Dit biedt boeren een alternatief voor natuurlijke vezelgewassen met een hoog waterverbruik, zoals katoen. CEO Jeroen Muijsers, die het label in 2015 in Shanghai oprichtte, hoopt dat het vezel meer water- en landintensieve gewassen vervangt. We spraken Muijsers om meer te weten te komen over het potentieel van kapok.

FashionUnited: Wat is kapok? Kun je ons meer vertellen over de boom en vezels?

Muijsers: “Het vezel is afkomstig uit een non-food fruitgewas dat groeit op de kapokboom, die voorkomt in subtropische landen. De bomen regenereren het ecosysteem en het kweken ervan heeft voordelen, zoals waterbehoud en het voorkomen van bodemerosie. De bomen groeien in het juiste klimaat heel snel en dragen eens per jaar vruchten. Ze kunnen groeien op hellingen en zure grond en dragen binnen 3 tot 5 jaar na het planten al vruchten. Eenmaal volgroeid, biedt een boom ongeveer 30 kilo aan vezels.”

“Het vezel is niet alleen duurzaam, maar ook functioneel en maakt elke stof zacht. Kapok wordt al enkele jaren gebruikt al opvulmateriaal. Het is een holle, hydrofoob vezel, dus het blijft drijven. Het wordt gebruikt als vulling voor zwemvesten, dus we maken ook opvulmateriaal voor jassen, slaapzakken en dekens. We produceren ook garens, die kunnen worden gebruikt om stoffen te maken. We mixen die garens zelf, omdat kapok een korte en zeer lichte vezel is en dus moet worden gemengd met andere vezels. Daarom is het nog niet voor veel andere textielen gebruikt. Dankzij onze innovatie en doorzettingsvermogen zijn wij in staat om garens, vullingen en stoffen te maken met het hoogste percentage kapok.”

”Zelfs vergeleken met organisch katoen is kapokvezel beter”

Hoe kreeg je het idee om kapokvezel in stoffen te gebruiken?

“Ik heb lang in China gewoond en op een dag kwam een van onze partners uit Spanje en zei: ‘We hebben dit materiaal, maar we weten niet hoe we het moeten gebruiken’. Ik begon er onderzoek naar te doen, ging naar een aantal beurzen en alle reacties op het kapokvezel waren positief. Dus begonnen we met het maken van enkele stoffen. Zodra mensen het konden aanraken, kwam het idee tot leven. Het aanraken van garen is één ding, maar het gevoel hebben dat het stof is, is iets anders.”

Wat zijn de voordelen van het gebruik van kapokvezels?

“Het vezel biedt drie voordelen. Het verlaagt de impact van de stof, omdat het duurzaam is. Het voegt functionaliteit en zachtheid toe. Betreffende duurzaamheid biedt het vele voordelen, omdat het geen irrigatiewater, pesticiden en meststoffen gebruikt en alleen op pure natuur vertrouwt. Zelfs vergeleken met organisch katoen is kapokvezel beter. Het is schoner, hol en minder waterabsorberend, waardoor het goed mengt met gerecycled polyester voor sportkleding, zonder af te doen aan de prestatiekenmerken van de stof. Zelfs wanneer we het mengen met organisch katoen biedt het een drogere en zachtere aanraking. Dus je zou het als een synergie kunnen zien en het zou de hoeveelheid katoen kunnen verminderen.”

“Je moet het vezel altijd mengen, wat het interessant maakt omdat je stoffen verschillende functies kunt geven. Hoe meer kapok je gebruikt, hoe meer bomen nodig zijn en de planeet kan wel wat meer bomen gebruiken. Het is een natuurlijke vezel en die komen niet vaak voor in de modeindustrie.”

Hoe was de deelname aan het Fashion for Good acceleratorprogramma? Hoe waren de afgelopen twaalf weken?

“Het was voor mij een zeer positieve ervaring. Ik werkte vooral in China, dus mijn netwerk in Europa was klein. Fashion for Good vergroot je netwerk en heeft geholpen mijn bedrijfsmodel te verduidelijken, met de nadruk op belangrijke certificeringen, zoals traceerbaarheid. Het bood ook feedback van bedrijfspartners over focusgebieden. Advies krijgen over de financiën, omgaan met investeringen en waar je aan moet denken was geweldig, want het zijn dingen waar ik normaal niet aan denk.”

“Het was motiverend om al deze startups van over de hele wereld samen te zien komen. Er was veel synergie tussen sommige van hen, samen kunnen ze de boodschap van circulariteit versterken.”

“Kapok is een veelzijdig vezel, het kan worden gebruikt voor verschillende doeleinden, van garen tot isolatie”

Op welke belangrijke zaken heb je je gefocust tijdens het Fashion for Good acceleratorprogramma?

“We zijn de eerste verantwoordelijke productieketen aan het opzetten, wat kan resulteren in verbeterde oogstmodellen en milieubescherming. We richten op het verkrijgen van een schaal om ervoor te zorgen dat het een belangrijke vezel wordt in de industrie. De markt is enorm, er is een tekort aan goede vezels en wij kunnen die bieden, dus groei zal exponentieel zijn. Sommige merken zijn van plan het vezel te gebruiken voor hun 2020-collecties, dus dat zal de ontwikkeling van het vezel versnellen, maar je hebt een schaal nodig om de prijzen laag te houden.”

Hoe zie je de toekomst van Flocus voor je?

“In de toekomst zullen we nog steeds garens, stoffen en vullingen van kapok aanbieden, maar dat zal niet onze belangrijkste taak zijn. Dat is niet onze langetermijnfocus, we willen op korte termijn stoffen produceren voor sport- en vrijetijdskleding en denim. Het uiteindelijke doel is om een garen te maken van 100 procent kapok, maar dan moeten we eerst wijzigingen doorvoeren.”

“Zodra het vezel commerciëler is, zullen we meer boeren vragen kapokbomen te planten, omdat het het ecosysteem regenereert. Dit is een geweldige kans. Maar voor nu richten we ons op het bieden van kapokvezel aan medium en high-end merken, omdat het volume niet hoog is en het vezel dus duur is. Met volume kunnen we de prijs verlagen, dus wordt het interessanter voor merken in de lagere prijsklasse. In de toekomst wil ik dat kapokvezel voor iedereen beschikbaar is.”

Planet Care: De oplossing voor microplastics in onze wasmachines

Plasticvervuiling is momenteel een groot probleem waaraan de modeindustrie dagelijks bijdraagt. Naast vervuiling door onder andere plastic flessen, zakken, wegwerpverpakkingen worden kleine, onzichtbare microplastische vezels uit synthetische kleding bij elke wasbeurt vrijgegeven. Tot 140.000 microplastics komen bij het wassen van polyester-katoenmengsels vrij, bijna een half miljoen uit polyester en ruim 700.000 uit acryl. Deze komen terecht in oceanen, rivieren en watersystemen, wat schade toebrengt aan het ecosysteem. Om dit te voorkomen, heeft Planet Care een filter ontwikkeld die in bestaande wasmachines microplastics kan tegenhouden, zodat ze niet in het afvalwater terechtkomen. Dit unieke systeem maakt gebruik van microfiltratie van water op basis van elektrisch geladen vezels en membraan-nanotechnologie. FashionUnited sprak met Tina Kirn, projectmanager bij Planet Care, voor meer informatie over het filter en microplastics.

FashionUnited: Waar kwam het idee voor Planet Care vandaan?

Kirn: “Ons head of innovation (Hakim) werkte 20 jaar lang op het gebied van wateronderzoek en probeerde een manier te vinden om ons water schoner te maken. Later kreeg hij het idee om het water uit onze wasmachines te reinigen voordat het in het afvalwater terechtkwam. Eerst moeten we de vrijgekomen microvezels verzamelen en daarna kunnen het water schoner maken. Zo zijn we begonnen met het ontwikkelen van filters. We hebben verschillende filters gemaakt voor bestaande, oude en nieuwe wasmachines, dus we werken b2b en b2c.”

“Samen met mijn zes collega’s ben ik gedreven en toegewijd aan het creëren van het beste product. We zijn vrijwilligers en enthousiastelingen omdat we allemaal een primaire baan hebben, dit is onze tweede baan.”

Kun je ons meer vertellen over de filters? Hoe werken ze?

“Onze filters zijn efficiënt, ze vangen 80 procent van de vezels op en beschikken over zelfreinigende functies, om het voor de gebruiker eenvoudig te maken. We bieden gebruikers twee opties. Een voor nieuwe wasmachines, die kunnen worden verkocht aan wasmachineproducenten en andere die handmatig in oude modellen kunnen worden geplaatst. We hebben de filters getest bij het Sloveense Nationale Instituut voor Chemie en het Italiaanse Nieuwe Instituut in Napels.”

“We zijn volledig circulair, zero waste en de filters zijn volledig herbruikbaar”

“Het filter dat in de wasmachine wordt geplaatst, vervangt het filter dat wordt gebruikt voor het innemen van munten. Het blijft 16 tot 18 wasbeurten goed, daarna moet je het vervangen. De tweede is het wereldbolfilter of het chocoladefilter. De eerste is voor wasmachines die van bovenaf worden ingeladen, de tweede voor machines die aan de voorkant worden ingeladen. Deze moeten bij iedere wasbeurt worden geplaatst, dus zijn niet zo efficiënt als de andere. Als de gebruiker ingebouwde filters gebruikt, krijgt hij een doos met zes filters die kunnen worden teruggestuurd als ze moeten worden vervangen. We verzamelen dan de microplastics en verbranden ze met pyrolytische verzuring als schone brandstof, waardoor het zero waste is. Voor de wereldbolfilters moeten gebruikers het schuim vervangen.”

“Het industriële filter kan op tien wasmachines worden aangesloten en is veel groter. Het kan worden gebruikt door hotels, stomerijen en fabrieken. Ons filtersysteem kan eenvoudig worden toegepast op grotere machinesystemen. De technologie is hetzelfde.”

Wat zijn de kosten voor de verschillende filters?

“We willen ervoor zorgen dat de filters betaalbaar zijn, we willen het niet tot een luxeproduct maken. De add-on filters kosten 24 euro en wanneer je twee keer per week wast, gaan ze zes maanden mee. De wereldbol- en chocoladefilters kosten hetzelfde.”

Hoe was de deelname aan het Fashion for Good acceleratorprogramma? Hoe waren de afgelopen twaalf weken?

“De afgelopen twaalf weken waren spannend. We ontmoetten aardige mensen en andere startups die goede ideëen hadden. Alle ideëen zijn anders, maar iedereen werkt hard om succesvol te zijn. Het team en de Fashion for Good-partners waren behulpzaam.”

Op welke belangrijke zaken heb je je gefocust tijdens het Fashion for Good acceleratorprogramma?

“We willen verbindingen leggen om bewustzijn te vergroten. We werkten samen met de Plastic Soup Foundation in Amsterdam en we willen ons aansluiten bij circulaire platforms en communities. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor ons, omdat weinig mensen zich bewust zijn van het microplastics-probleem.”

“Ons grootste probleem is dat luxemerken niet voor ons openstaan. Consumenten van luxe mode willen niets horen over microplastics, over het slechte deel. Het is moeilijk om die verbinding te leggen en om de supply chain te betreden. Maar Fashion for Good brengt ons in contact met ngo’s en we kijken ernaar uit om connecties te blijven maken.”

Hoe zie je de toekomst van Planet Care voor je?

“We willen één van de toonaangevende bedrijven zijn op het gebied van filtering van microplastics en het verminderen ervan. Het is ons hoofddoel om impact op het probleem te hebben. We werken aan ons platform, zodat men in de toekomst via de mobiele telefoon kan zien hoeveel microplastics zijn tegengehouden per wasbeurt en hoeveel vissen daarmee in veiligheid zijn gebracht. De app moet ook aangeven wanneer de filter moet worden vervangen.”

“Het doel is om de filters een paar maanden te testen en daarvoor een industriële partner te vinden. We hebben onze eerste filters in 3D afgedrukt, maar nu hebben we investeringen nodig om over te schakelen van laboratoriumtests naar gebruikersproeven. Deze investering zou een machine betreffen om de filters in grote hoeveelheden te produceren. Idealiter maken we de filters in Slovenië, waar we zijn gevestigd, zodat we controle en een goed overzicht hebben over de productie.”

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Courtesy of Fashion for Good

Duurzaamheid
duurzame startups
Fashion For Good
flocus
Good On You
planet care
Plug and Play Accelerator-programma
Startup