Groei luxemarkt gedreven door ervaringen en opkomende markten
De wereldwijde luxemarkt blijft veerkrachtig ondanks aanhoudende macro-economische en geopolitieke verstoringen. De waarde wordt geschat op 1,5 biljoen dollar in 2025, volgens het rapport 'World Market for Luxury Goods 2025' van Euromonitor International.
De sector ondergaat momenteel een aanzienlijke transformatie, met een verschuiving van puur productgerichte verkoop naar belevingsgerichte betrokkenheid. ‘Welzijn, levensstijl en emotionele weerklank komen naar voren als nieuwe statusindicatoren’, merkt Fflur Roberts op, global insight manager voor luxegoederen bij Euromonitor International.
Fysieke winkels waren in 2025 goed voor 81 procent van de verkoop van persoonlijke luxegoederen, wat het blijvende belang van persoonlijke interactie onderstreept. Opmerkelijk is dat 52 procent van de consumenten met een hoog inkomen de voorkeur geeft aan winkelen in fysieke modewinkels, een stijging ten opzichte van 36 procent in 2023.
Groei in opkomende markten en ervaringsgerichte luxe
Zuid-Afrika (vijftien procent), India (tien procent) en de Verenigde Arabische Emiraten (negen procent) behoren tot de snelst groeiende markten. Vooral India ontwikkelt zich tot een belangrijke speler. De totale waarde van de luxemarkt zal daar naar verwachting 12,1 miljard dollar bedragen in 2025 en gedurende de prognoseperiode wordt een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van maar liefst 74 procent verwacht.
De totale uitgaven aan luxe verschuiven naar ervaringsgerichte categorieën, omdat jongere kopers steeds vaker op zoek zijn naar unieke ervaringen in plaats van producten. Ervaringsgerichte luxe, inclusief luxereizen en horeca, was het snelst groeiende segment. Het groeide in 2025 met acht procent tot 103 miljard dollar.
Nieuwe consumentensegmenten
De luxesector wordt steeds meer beïnvloed door de leeftijdsgroep 60-plus. Deze groep wordt welvarender en zoekt verfijning en verwennerij via luxe-aanbiedingen die hun levenskwaliteit verbeteren, zoals wellnessreizen en leeftijdsinclusieve luxe huidverzorging. Consumenten richten zich steeds meer op ervaringen en levensstijl als nieuwe statusindicatoren. Dit zet merken ertoe aan hun fysieke winkels opnieuw vorm te geven als culturele bestemmingen, met hoogwaardige gastvrijheid en service op conciërgeniveau.
Roberts concludeerde dat de toekomstige groei van de luxesector “zal afhangen van het vermogen om zich aan te passen aan deze veranderende consumentenkansen” door premium ervaringen te heroverwegen vanuit het perspectief van duurzaamheid en bewuste verwennerij.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.
OF LOG IN MET