Groei vlakt af bij Uniqlo-moederbedrijf Fast Retailing

Fast Retailing, Co. blijft groei boeken, zo blijkt uit de resultaten van de eerste negen maanden van het huidige boekjaar. In vergelijking met de groei in het voorgaande boekjaar, vertraagt de toename echter.

Aan het einde van de negen maanden bedroeg de omzet 1,8 biljoen yen (15,4 miljard euro) door een stijging van 7 procent. De winst kwam neer op 173,9 miljard yen (1,4 miljard euro) door een stijging van 7,9 procent. Het voorgaande boekjaar kwamen deze percentages nog neer op 15,3 en 25,4 procent.

In het thuisland Japan kreeg Uniqlo een kleine daling in de omzet en een grotere daling in het operationele resultaat te verduren. De omzet nam af met 0,5 procent af in vergelijking met de omzet die behaald werd in de eerste negen maanden in het boekjaar 2018. Alsnog wist de tak 701 miljard yen (5,7 miljard euro) om te zetten in de eerste drie kwartalen. Het operationeel resultaat daalde met 19,5 procent naar 96,7 miljard yen (793,7 miljoen euro). Door de relatief warme winter moesten de winter items, waar Uniqlo sterk in is, met hogere kortingen weg waardoor het operationeel resultaat en het marge lager uitkwamen.

Uniqlo-moederbedrijf ziet groei afvlakken in eerste negen maanden boekjaar

Internationaal gezien stegen de omzet en het operationeel resultaat bij Uniqlo. De internationale tak is sinds het laatste jaar groter dan de tak in Japan met een omzet van 820,5 miljard yen in de eerste negen maanden van 2019. Uniqlo behaalde een omzetstijging van 14,6 procent in alle internationale markten waarin het merk aanwezig is. Het operationele resultaat steeg met 11,1 procent naar 124,8 miljard yen (1 miljard euro). Ook in Europa en de Verenigde Staten had Uniqlo last van de weersomstandigheden. Het operationeel resultaat was hierdoor ook in Europa lager dan verwacht.

Uniqlo is niet het enige merk in het portfolio van Fast Retailing, Co. Zo is het de eigenaar van GU, Theory, Comptoir des Cotonniers, PLST Princesse tam.tam en J Brand. Bij GU nam de omzet toe met 11,2 procent naar een bedrag van 185,3 miljard yen ( 1,5 miljard euro). De overige merken brachten samen 113,6 miljard yen (932 miljoen euro) op door een daling van 1 procent in vergelijking met de eerste negen maanden van 2018.

Beeld: Uniqlo

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN