Bandenfabrikant Michelin en BNP Paribas bank hebben via hun venture capital-dochters geïnvesteerd in Franse start-up Primo1D, een bedrijf dat met succes de functionaliteiten van een contactloze chip heeft geïntegreerd in (textiel)garen. Dat is middels een persverklaring bekendgemaakt.

De toevoeging van een contactloze identificatiefunctie (zoals RFID) in een draad zou veel toepassingen kunnen hebben in de mode en industrie, zegt het bedrijf. Deze technologie, die gebaseerd is op een reeks CEA-octrooien, maakt het mogelijk om op kleding genaaide etiketten te vervangen en (luxe) producten te beschermen tegen namaak.

Volgens Primo1D is de chip-draad onzichtbaar en blijft werkzaam gedurende de gehele levenscyclus van het product. Dat zou toepassingen mogelijk maken zoals het volgen van de productie, real-time inventarisatie, klantenfeedbackbeheer en voorspellend onderhoud.

Het betreft een tweede financieringsronde voor Primo1D dat in 2013 werd opgericht. Het in Grenoble gevestigde bedrijf haalde in totaal 6 miljoen euro op. Naast Michelin Ventures en BNP Paribas Développement zijn ook Sofimac Innovation, Kreaxi, Expansinvest, Casra Capital en Rhône-Alpes Angels financieel bij het bedrijf betrokken.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN