H&M breidt tweedehands platform Sellpy uit naar Nederland
bezig met laden...
Tweedehands is booming. Steeds meer partijen wagen zich op de markt en ook H&M focust zich steeds meer op de tweedehands markt. H&M lanceert nu het tweedehands platform Sellpy in Nederland, zo meldt de Zweedse keten in een persbericht.
Sellpy is geen onderdeel van de H&M Group, maar de groep investeert al wel sinds 2015 in het platform met de investeringstrak van H&M genaamd CO:LAB. De H&M Group is inmiddels meerderheidsaandeelhouder in het bedrijf. Sellpy werd in 2014 in Zweden opgericht maar is inmiddels al actief in Zweden, Duitsland, Oostenrijk en nu ook Nederland. Het platform biedt meer dan 10.000 verschillende merken van tweedehands items en sinds de oprichting zijn er meer dan 7 miljoen tweedehands stukken verkocht, aldus het persbericht.
Consumenten die gebruik maken van het platform sturen hun items gratis naar Sellpy, maar moeten wel in een speciale tas verzonden worden die de verkoper aanschaft bij het platform. Sellpy neemt vervolgens het verkoopproces over: van het fotograferen van de items tot de plaatsing in de webshop. Sellpy controleert ook de kwaliteit van de items. Kledingstukken die niet verkocht kunnen worden, worden gebruikt voor textielrecycling.
Items krijgen de prijs waarvoor de consument het wil verkopen. Hierover krijgt de consument 40 procent van de verkoopprijs als het item onder de vijftig euro is. Is het item duurder dan 50 euro, dan krijgt de verkoper over het resterende geld 90 procent. Een item van 100 euro betekent voor de verkoper een opbrengst van 64 euro bijvoorbeeld. Om een item op te sturen naar Sellpy om te verkopen, moet de verkoper een tas bestellen waarin het item verstuurd kan worden ter waarde van 1,95 euro. Ook geldt er een toeslag van 1 euro per item die de verkoper betaalt. Wordt een item niet verkocht, dan wordt de prijs automatisch verlaagd totdat het verkocht wordt of gedoneerd wordt voor recycling.
Tweedehandsplatform Sellpy breidt met hulp van H&M uit naar Nederland
“We zien dat het bewustzijn over en de vraag naar duurzame fashion toeneemt bij onze klanten. We zijn er daarom enorm blij mee dat we met Sellpy nu ook in Nederland een platform aanbieden waar klanten tweedehands fashion kunnen kopen en kleding kunnen verkopen, waardoor we de levensduur hiervan verlengen,” aldus Susan Krau, country manager H&M Nederland, in het persbericht.
“We zijn enthousiast over Sellpy’s voortdurende internationale groei, die we met onze investering en als strategisch partner ondersteunen. We geloven in de ondernemers en het team achter Sellpy en hun unieke circulaire bedrijfsmodel, dat perfect aansluit bij onze visie om volledig circulair te worden,” aldus Nanna Andersen, head of H&M CO:LAB bij de H&M-groep. Michael Arnör, CEO van Sellpy, vult aan: “We zien dat de vraag naar duurzame consumptie blijft stijgen. Tweedehands shoppen is hierbij natuurlijk een geweldige mogelijkheid, want elk kledingstuk dat op deze manier gekocht wordt bespaart grondstoffen voor onze planeet. We zijn verheugd dat we steeds meer klanten in Europa de mogelijkheid geven om te helpen fashion circulair te maken.”
Beeld: Sellpy via H&M Group