• Home
  • Nieuws
  • Business
  • H&M ondersteunt Nederlandse voedselbanken met veiling en donatie-acties

Business

H&M ondersteunt Nederlandse voedselbanken met veiling en donatie-acties

Door Nora Veerman

17 nov. 2020

H&M steunt vanaf 1 december de landelijke voedselbanken. Onder het motto ‘H&M Helpt’ organiseert de kledingketen onder meer een kledingveiling en donatie-acties. Met die acties wil H&M de voedselbanken een financieel steuntje in de rug geven, zo is in een persbericht te lezen.

Sinds de coronacrisis krijgen de voedselbanken minder producten binnen. Tegelijkertijd melden steeds meer Nederlanders zich aan omdat ze als gevolg van de pandemie in geldproblemen zijn gekomen. Daardoor kunnen de voedselbanken niet altijd voldoende voedselpakketten verstrekken aan de ruim 150.000 mensen die hier jaarlijks van afhankelijk zijn. De opbrengst van de acties die H&M organiseert moet het mogelijk maken om meer pakketten aan te bieden.

Van 3 tot 17 december organiseert H&M een online veiling. Op de veiling gaan items uit het archief van H&M onder de hamer, zoals kledingstukken uit de designercollecties die onder meer Moschino, Margiela en Kenzo in het verleden voor H&M ontwierpen. Verschillende Nederlandse influencers, onder wie Lizzy van der Ligt, Yara Michels en Oumayma Elboumeshouli, stellen elk een kledingcollectie samen die ook tijdens de veiling verkocht wordt. Wie thuis wil meehelpen, kan de eigen kledingkast uitruimen en items verkopen via Instagram, met de hashtags #HMhelpt en #HMxVoedselbank. De opbrengst van de verkoop kan via de webpagina van het project worden gedoneerd. Ook kunnen klanten van H&M in de Nederlandse winkels en via de website een losse donatie doen. Tot slot gaat van elke giftcard die tussen 1 en 19 december wordt verkocht, 5 procent van de opbrengst naar de voedselbanken.

Caroline van der Graaf, bestuurslid Voedselbanken Nederland, zegt over het project: “Deze fantastische actie van H&M kan ons echt helpen om het groeiend aantal klanten van goed voedsel te voorzien. Super dat ze zo met ons meedenken.”

Beeld: H&M Studio AW 2020