H&M ziet omzet en winst stijgen in H1 en breidt uit in vijf landen
bezig met laden...
In de eerste zes maanden van boekjaar 2015 heeft H&M meer omzet gedraaid en een groter marktaandeel verkregen. De omzet van de H&M Group steeg met 23 procent tot 86.143 miljoen Zweedse kronen (9.354 miljoen euro) in het eerste half jaar, van 1 december 2014 tot en met 31 mei 2015. In lokale valuta steeg de winst met 12 procent.
De winst na financiële posten steeg met 18 procent, en de winst na belastingen steeg tot 10.066 miljoen Zweedse kronen (1.093 miljoen euro). Dat komt neer op 6,08 Zweedse kroon per aandeel, een stijging van 19 procent.
In het tweede kwartaal, van 1 maart 2015 tot en met 31 mei 2015, steeg de omzet exclusief btw met 18 procent, wat overeenkomt met een brutomarge van 59,4 procent. Na financiële posten kwam de winststijging uit op 11 procent.
“De sterkte omzetstijging heeft zich ontwikkeld bij al onze merken, met een omzetstijging van 23 procent exclusief BTW (in lokale valuta) in het tweede kwartaal. In het tweede kwartaal was de omzetontwikkeling opnieuw sterk. Later in de tweede helft van het jaar kijken we uit naar de opening van twee interessante en grote markten – India en Zuid-Afrika, waar we winkels zullen openen in New Delhi en Kaapstad,” zegt CEO Karl-Johan Persson in een reactie.
H&M: meer omzet en vijf nieuwe markten in 2015
In mei en juni opende H&M de eerste winkels in Lima (Peru) en Macau, die met positieve reacties werden ontvangen. Ook werden er acht nieuwe online markten aangeboord; Polen, Portugal, Roemenië, Tsjechië, Bulgarije, Slowakije, Hongarije en België. De omzet in de periode 1 juni tot 23 juni 2015 steeg met 14 procent in lokale valuta ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De H&M Group is van plan om 400 nieuwe winkels toe te voegen in boekjaar 2014/2015. Ook wil H&M haar winkels uitbreiden naar 5 nieuwe markten: Taiwan, Peru, Macau, Zuid-Afrika en India. Vanaf juli 2015 zal H&M Beauty worden gelanceerd in 900 H&M-vestigingen in 40 markten, evenals online.
Bernadette Kissane, analist bij Euromonitor International: "Hoewel de sterke Amerikaanse dollar een negatieve invloed had op de gehele prestaties van H&M, is de omzetstijging een indrukwekkende prestatie. Het aanhoudende succes is het gevolg van de snelle winkelexpansie en de toenemende vraag naar fast fashion, nu de consument gewend is geraakt aan trendgevoelige producten tegen lage prijzen. Tevens heeft de recente aankondiging van H&M's samenwerking met Balmain voor een enorme hoeveelheid publiciteit wereldwijd gezorgd."