• Home
  • Nieuws
  • Business
  • H&M ziet omzet met 11 procent groeien in H1

H&M ziet omzet met 11 procent groeien in H1

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Hennes & Mauritz heeft een positief eerste halfjaar achter de rug. De Zweedse modegroep boekte een omzetgroei van 11 procent en dankte de stijging aan de toegenomen verkoop van producten tegen volledige prijzen, de dalende inventaris van onverkochte kleding, en een toegenomen marktaandeel. Als gevolg steeg de koers in de ochtend met 10 procent.

De netto groepsomzet steeg in de eerste zes maanden van het jaar met 11 procent naar 108,5 miljard Zweedse kroon (10,3 miljard euro), terwijl de nettowinst 5,37 miljard Zweedse kroon (509 miljoen euro) bedroeg. In het persbericht meldt H&M dat de nettowinst lager uitgevallen is vanwege de investeringen die het bedrijf doet om de dalende winst te stelpen. De winst van H&M neemt sinds 2015 ieder jaar af als gevolg van teruglopende bezoekersaantallen. H&M werd verweten niet snel genoeg te reageren op de veranderende trends, waardoor consumenten vaker naar Zara en Primark en hun on-trend aanbod uitweken.

H&M boekt netto omzetstijging van 11 procent

In het tweede kwartaal boekte de retailgroep een netto omzetstijging van wederom 11 procent naar 57, 47 miljard Zweedse kroon, terwijl de omzet uit online-activiteiten groeide ondertussen met 27 procent. De brutowinst beleefde een dipje naar 5,93 miljard Zweedse kroon, iets onder de 6,01 miljard Zweedse kroon in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

”De H&M groep blijft de verkoop van volledige geprijsde producten verhogen, het aantal kortingen te verminderen en het marktaandeel te verhogen, hetgeen aantoont dat klanten onze collecties en de verbeteringen aan ons productassortiment en klantbeleving waarderen,” zei CEO Karl-Johan Persson in een persbericht.

De omzet steeg in de meeste markten, met landen als de Verenigde Staten (+17 procent), Mexico (+25 procent) en India (+39 procent) aan kop. Het bedrijf lanceerde tijdens het kwartaal voor het eerst met succes een webshop in Mexico.

H&M heeft het aantal nieuwe fysieke winkels teruggebracht ten gunste van meer digitale investeringen, hetgeen meer aansluit op de behoeftes van consumenten. Het aantal geplande nieuwe winkels voor dit boekjaar bedraagt nu 130, 45 minder dan eerder aangekondigd.

Positief begin tweede halfjaar

De verkoop van de zomercollecties begon goed, aldus H&M. Daarom verwacht het bedrijf in juni een omzetstijging van 12 procent. H&M gaat ook de online-activiteiten verder uitbreiden. In de tweede helft van het jaar zal de groep nieuwe onlinemarkten lanceren in Thailand, Indonesië en Egypte.

H&M verwacht tevens dat het aantal kortingen in het derde kwartaal verder terug zal lopen naar ongeveer 1,5 procentpunten vergeleken met het derde kwartaal 2018. Daarmee zou dat het vierde achtereenvolgende kwartaal van afgenomen kortingen betekenen.

Beeld: H&M

Hennes Mauritz
H&M