H&M ziet omzet met 8 procent toenemen in Q1
bezig met laden...
In het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar groeide de omzet van H&M Group met 8 procent naar 47 miljard Zweedse kroon (49 miljard euro), exclusief btw. In lokale valuta steeg de omzet met 4 procent.
De brutowinst steeg naar 24,4 miljard Zweedse kroon (2,6 miljard euro), wat overeenkomt met een brutomarge van 52,1 procent. De nettowinst kwam uit op 2,5 miljard Zweedse kroon (257 miljoen euro) en resulteert in 1,48 Zweedse kroon per aandeel. De winst in het eerste kwartaal werd negatief beïnvloed door een lagere omzetgroei dan gedacht, evenals een hogere mark-downs.
CEO Karl-Johan Persson laat in een persbericht weten dat de omzet ‘minder steeg dan het plan was’. “Voor de moderetail in het algemeen waren de marktomstandigheden zeer moeilijk in veel van onze grote markten in Midden- en Zuid-Europa en in de Verenigde Staten. Dit kwam tot uiting in onze verkoop. In andere markten, zoals Zweden en de andere Scandinavische landen, Oost-Europa, Turkije, Rusland, China en Japan ontwikkelde de verkoop goed en bleven we marktaandeel nemen. De omzet bij COS, & Other Stories, Monki, Weekday en H&M Home bleef zeer goed te ontwikkelen, zowel in de winkels en online.”
H&M is inmiddels actief in 65 landen. Dit jaar komen daar Kazachstan, Colombia, IJsland, Vietnam en Georgië bij. Persson liet tevens weten dat gewerkt wordt aan een nieuwe uitstraling van winkels. Dat houdt ook in dat winkels die niet goed presteren gesloten kunnen worden. Hij hoopt dat de keuzes de resultaten in de loop van dit jaar geleidelijk gaan ondersteunen.
Beeld: H&M