H&M ziet omzet stijgen, maar winst dalen in 2015/2016

H&M heeft ook in de laatste maanden van het gebroken boekjaar 2015/2016 positieve omzetresultaten geboekt. Over het volledige fiscale jaar groeide de omzet met 6 procent, of 7 procent bij lokale wisselkoersen, naar 222,9 miljard Zweedse kroon (23,6 miljard euro). De nettowinst kwam echter wel een stuk lager uit en daalde met 10,8 procent naar 18,6 miljard Zweedse kroon (2 miljard euro), blijkt uit de jaarcijfers die het Zweedse modebedrijf dinsdag bekendmaakte.

"2016 was een bewogen jaar, met veel positieve ontwikkelingen, maar ook uitdagingen voor ons en voor de hele sector", verklaarde CEO Karl-Johan Persson in reactie op de jaarcijfers, benadrukkend dat H&M het afgelopen jaar flink uitbreidde. De retailer opende 427 nieuwe winkels en voegde in elf markten een online aanbod toe.

H&M ziet omzet stijgen, maar winst dalen in 2015/2016

In het vierde kwartaal steeg de omzet met 8 procent naar 61,1 miljard Zweedse kroon (6,5 miljard euro). De brutowinst groeide naar 30,1 miljard Zweedse kroon (3,2 miljard euro) met een brutowinstmarge van 57 procent. De nettowinst kwam uit op 5,9 miljard Zweedse kroon (625 miljoen euro).

H&M ziet omzet in boekjaar 2015/2016 met 6 procent stijgen

Hoewel de omzet in het boekjaar dat eindigde op 30 november groeide, was deze minder hoog dan verwacht. De nettowinst werd negatief beïnvloed door hogere kosten als gevolg van de sterkere Amerikaanse dollar en andere externe factoren. De brutowinst kwam uit 106,2 miljard Zweedse kroon (11,2 miljard euro), vergeleken met 103,2 miljard Zweedse kroon (11 miljard euro) in het jaar ervoor. Dat komt neer op een brutowinstmarge van 55,2 procent.

”Voor moderetail in het algemeen, was 2016 een uitdagend jaar waarin verschillende externe factoren - met inbegrip van geopolitieke gebeurtenissen - een negatieve invloed hadden op de detailhandel in meerdere markten,” legt Persson uit. “Dit was voornamelijk zichtbaar in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië en in de Verenigde Staten en in China. Aangezien deze markten een groot deel van onze omzet vertegenwoordigen, had dit dus een invloed op de totale ontwikkeling van de omzet.”

H&M wil de komende jaren met 10 tot 15 procent groeien

Met de grote uitbreiding van het wereldwijde retailnetwerk, kwam het aantal fysieke H&M-winkels aan het einde van het fiscale jaar uit op een totaal van 4.351 in 64 verschillende markten. De moderetailer betrad onder andere Cyprus en Nieuw Zeeland in de afgelopen periode en opende e-commerce sites in Canada en Zuid-Korea. Daarmee komt het totaal aantal online markten nu uit op 35.

In lijn met de flinke expansie wil H&M vanaf het huidige boekjaar 2016/2017 jaarlijks een omzetgroei van 10 tot 15 procent realiseren. In januari 2017 groeide de omzet al met 11 procent, tegenover een omzetgroei van 6 procent afgelopen december.

H&M ziet omzet stijgen, maar winst dalen in 2015/2016

Daarnaast geeft Persson aan in 2017 ongeveer 430 nieuwe winkellocaties te willen openen, waarvan ook een aantal filialen van zustermerken & Other Stories, Monki, H&M Home, Cos en Weekday. De retailer betreedt dit jaar de vijf nieuwe markten Kazachstan, Columbia, IJsland, Vietnam en Georgië met fysieke winkels en plant bovendien een online uitrol in nog eens zes markten, namelijk Turkije, Taiwan, Hongkong, Macau, Singapore en Maleisië.

2017: Lancering van een of twee nieuwe merken van H&M

Naast de honderden nieuwe fysieke en online winkels, is H&M in 2017 van plan om een of meerdere nieuwe merken te lanceren. “In 2017 kijken we uit naar het leveren van sterke collecties en winkelervaringen en de lancering van een of twee nieuwe merken,” verklaart Persson. “Dit, in combinatie met de voortdurende verbeteringen en investeringen in omnichannel, de supply chain en geavanceerde analyses, maakt het voor ons mogelijk de nieuwe doelstellingen te behalen, zowel in 2017 als daarna.”

Eind vorig jaar meldde Drapers al dat H&M in de Banana Republic-winkel aan de Regent Street in Londen het nieuwe concept P Eleven zou gaan lanceren. H&M heeft hier vooralsnog geen reactie op gegeven, eveneens als eventuele nieuwe merken. Het modebedrijf heeft ook al de merken Cos, & Other Stories, Cheap Monday, Weekday, Monki en H&M Home onder haar hoede.

Beeld: H&M website

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN