Hema 'niet tevreden over omzetonwikkeling', ziet verlies afnemen in Q2
bezig met laden...
Alhoewel in het tweede kwartaal de omzet bij Hema licht daalde dankzij de invloed van het weer, heeft het warenhuis het verlies wel weten terug te dringen. Dit blijkt uit de gerapporteerde cijfers van de keten.
In het tweede kwartaal daalde de omzet met 0,2 procent naar 286,5 miljoen euro. Bij een gelijk aantal winkels was de omzetdaling sterker met 4,3 procent. Deze daling wijt het bedrijf aan de ongunstige weersomstandigheden in Noord-Europa. In de periode werd 0,7 procent minder kleding verkocht, aldus het verslag. Het verlies nam af van 29,1 miljoen euro naar 10,2 miljoen euro. Online nam de omzet bij Hema toe met 8 procent in de periode.
“We zijn niet tevreden over onze omzetontwikkeling in het tweede kwartaal,” aldus CEO Tjeerd Jegen in het persbericht. “De omzet werd negatief beïnvloed door een lange periode met uitzonderlijk warm weer in Noord-Europa en ov-stakingen in Frankrijk. Ondanks deze beperkte omzetdaling hebben we onze brutomarge en nettoresultaat verder weten te verbeteren door adequaat kostenmanagement. Daarnaast hebben we in het afgelopen kwartaal onze commerciële positie verder versterkt.”
Hema heeft in het eerste halfjaar een omzetstijging van 1,3 procent gerealiseerd. Het bedrijf behaalde een omzet van 577,9 miljoen euro in de eerste zes maanden van het boekjaar.
De grootste markt van Hema, Nederland, kreeg een omzetdaling van 3,3 procent te verduren tijdens het tweede kwartaal. In alle andere regio’s steeg de omzet. Zo wisten België en Luxemburg (gezamenlijk de tweede markt van Hema) de omzet op te voeren van 35,2 naar 35,7 miljoen dankzij een stijging van 1,4 procent. In Frankrijk steeg de omzet met 14,4 procent en in Duitsland ligt het percentage zelfs op 42,1. In Frankrijk werd een omzet van 26,2 miljoen behaald en in Duitsland was dit 5,4 procent. In de overige landen waar Hema aanwezig is werd een omzet van 7,4 miljoen euro in het tweede kwartaal behaald.