Hermès ziet omzet met 18 procent stijgen in 2015

In 2015 zag de Hermès Group de geconsolideerde omzet met 18 procent stijgen tot 4.481 miljoen euro. Bij constante wisselkoersen kwam de stijging uit op meer dan 8 procent. De aanslagen in Parijs waren echter wel van invloed op de cijfers; vooral de omzet in de categorie ‘zijde en textiel’ zag de omzet met 7,2 procent terug lopen.

De omzet bleef in 2015 stijgen in alle winkels, dankzij een groei van 9 procent in alle regio’s. Hermès heeft het afgelopen jaar het distributiecentrum flink verbeterd en is het centrum blijven ontwikkelen. In Japan steeg de omzet met meer dan 18 procent in de eerste 9 maanden van het jaar. In Azië rapporteerde het luxemerk een omzetstijging van 5 procent (zonder Japan), dankzij de ontwikkeling van meer omzet in China, ondanks de moeilijke economische situatie in Hongkong en Macao.

In de Verenigde Staten steeg de omzet met 7 procent. Aan het einde van het jaar zijn er nieuwe flagshipstores geopend in Miami, tevens zijn de winkels in Houston en Dallas uitgebreid. In Europa groeide de omzet in de winkels met 9 procent, wat te danken was aan de renovatie en uitbreiding van de Londense winkel aan Bond Street en de Gum-winkel in Moskou. De omzet steeg met 6 procent in Frankrijk.

Hermès ziet omzet met 18 procent stijgen in 2015

Aanslagen Parijs beïnvloeden omzet Hermès

Veel productgroepen zagen de omzet stijgen in het afgelopen jaar. De categorie ‘Lederwaren en tassen’ steeg met meer dan 13 procent, nadat de productiecapaciteit was verhoogd dankzij nieuwe locaties Isère en Charente, en de nieuwe werkplaats in Héricourt. De ready to wear en accessoiredivisie profiteerde van de eerste Nadège Vanhee-Cybulski collecties en de accessoire divisie dankte veel succes aan de verkoop van schoenen. Er werd een winst van meer dan 8 procent geboekt.

De enige productgroep die verlies leed was ‘Zijde & Textiel’ die een omzetdaling rapporteerde van 0,5 procent. Dat was te wijten aan de vertraagde omzet in Groot-China en de recente aanslagen in Parijs. In het laatste kwartaal werd dat nog eens extra duidelijk, want in de laatste drie maanden werd een omzetdaling van 7,2 procent gezien in deze categorie. Dat werd gelukkig wel gecompenseerd met de kwartaalresultaten van lederwaren en horloges. In het vierde kwartaal boekte het luxemerk een totale omzet van zo’n 1,4 miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 7,2 procent bij constante wisselkoersen.

De parfums van Hermès deden het goed; de omzet groeide met 3 procent dankzij Terre d'Hermès en de nieuwe producten die zijn toegevoegd aan de Jardin et Hermèssence-collecties. De horlogedivisie bleef stabiel en had vooral last van de uitdagende groothandelsmarkt in Azië (zonder Japan). De overige groepen van Hermès groeiden met 9 procent, dankzij het succes van gouden sieraden en de lancering van de home-producten.

Hermès heeft met het oog op de beschikbare cashflow besloten om op 9 februari een interim-dividend van 1,50 euro (1,69 dollar) per aandeel uit te keren. Volgens het luxemerk blijft de langetermijnstrategie gebaseerd op creativiteit, het behoud en de controle over de know-how en de unieke communicatie. Als gevolg van de economische, geopolitieke en monetaire onzekerheden in de hele wereld zal de omzetgroei onder de middellagentermijn doelstelling van 8 procent (tegen constante wisselkoersen) uitkomen.

Beeld: Hermès


 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN