Hoe realistisch is het doel van Fast Retailing voor 2020?
bezig met laden...
Fast Retailing is op dit moment hard aan het groeien. Het bedrijf heeft dit voornamelijk te danken aan het succes van Uniqlo. Het Japanse modebedrijf betrad de FashionUnited Top 100 Index voor het eerst in 2010 met een marktwaarde van 16,2 miljard dollar (14,7 miljard euro). In vijf jaar tijd is de waarde van het bedrijf tweeënhalf keer zo groot geworden, waardoor het inmiddels uitkomt op een waarde van 40 miljard dollar (36,3 miljard euro).
Maar niet alleen het bedrijf is groter geworden: ook de ambities van Fast Retailing zijn gegroeid. CEO Tadashi Yanai zei in 2011 dat Fast Retailing ernaar streeft in 2020 met een omzet van ongeveer 5 biljoen yen (37,8 miljard euro) het grootste modebedrijf ter wereld te zijn. De prestaties van Fast Retailing zijn inderdaad indrukwekkend, maar hoe realistisch is deze ambitie van het bedrijf? De Japanse modegigant moest in 2015 een verlies van 135 miljoen dollar (122,4 miljoen euro) incasseren door een dalende omzet in de Verenigde Staten, waardoor de vraag rijst: hoe haalbaar is het doel van Fast Retailing? Een analyse.
Zal Fast Retailing de grote doelstelling voor 2020 behalen?
Hoewel Uniqlo in de Verenigde Staten niet van de ene op de andere dag een doorslaand succes werd, is het bedrijf er in thuisland Japan in geslaagd een heel goed concept neer te zetten. Uniqlo heeft op dit moment 811 zelfstandig opererende winkels en nog eens 30 franchises. In 2013 had de retailer nog 834 winkels en 19 franchises, maar moederbedrijf Fast Retailing koos bewust voor een nieuwe strategie waarbij het bedrijf zou gaan werken met een kleiner aantal grotere winkels. Afgaand op de omzetcijfers van het bedrijf lijkt het een slimme zet te zijn geweest. De 834 winkels die Uniqlo in 2013 had, brachten een omzet van 5,3 miljard dollar (4,8 miljard euro) op, terwijl het bedrijf in 2015 met 811 winkels een omzet genereerde van 6 miljard dollar (5,4 miljard euro). De gemiddelde verkoop per winkel is hiermee gestegen van 6,4 miljoen dollar (5,8 miljoen euro) in 2013 tot 7,3 miljoen dollar (6,6 miljoen euro) in 2015.
De verkoop van Uniqlo in Japan is in de afgelopen jaren alleen maar omhoog gegaan, maar de angst voor een toekomstige marktverzadiging heeft Fast Retailing ertoe geleid ook in te zetten op uitbreiding in het buitenland. Ook dit is een verstandige beslissing gebleken: Uniqlo International is momenteel namelijk de snelst groeiende afdeling van Fast Retailing, waarmee het de bedrijfstakken Uniqlo Japan en Global Brands achter zich laat. Vanaf volgend jaar zal Fast Retailing dan ook meer Uniqlo winkels openen in het buitenland dan in Japan.
2015: 1.639 Uniqlo winkels - 841 in Japan en 798 in het buitenland
2016: 1.804 Uniqlo winkels - 846 in Japan en 958 in het buitenland
2020: 2.669 Uniqlo winkels - 866 in Japan en 1.803 in het buitenland
Fast Retaling verwacht dat de drie de afdelingen van het bedrijf het in 2016 beter zullen doen dan ooit tevoren, maar is dat genoeg voor het behalen van de doelstelling in 2020? De omzet van Fast Retaling bedroeg in het financiële jaar 2015 13,8 miljard dollar (12,5 miljard euro), en naar verwachting zal dit bedrag in 2016 groeien tot 15,6 miljard dollar (14,2 miljard dollar). In 2010 behaalde het bedrijf nog een omzet van 6,8 miljard dollar (6,2 miljard euro), waarvan 85 procent afkomstig was van Uniqlo. De omzet van Uniqlo bedroeg in 2015 13,8 miljard dollar (12,5 miljard euro): een groei van 206,4 procent ten opzichte van vijf jaar eerder.
Gebaseerd op de gemiddelde omzetgroei van Fast Retailing in de afgelopen jaren, zal de omzet van het bedrijf in 2020 waarschijnlijk uitkomen op ongeveer 28,5 miljard dollar (25,8 miljard euro), wat gelijkstaat aan 3,4 biljoen yen. Volgens de voorspellingen van FashionUnited zal Fast Retailing, ondanks de exponentiële groei van het bedrijf, dus heel wat moeite hebben met het behalen van de doelstelling die in 2011 werd gesteld door Yanai.
Hoe waarschijnlijk is het dat Fast Retailing in 2020 een omzet van 5 biljoen yen haalt?
Wanneer wordt gekeken naar de gemiddelde groei van de drie afzonderlijke afdelingen van het bedrijf, schat FashionUnited dat Fast Retailing in 2016 exponentieel zal groeien met een percentage dat ligt tussen de 12,2 procent en 24,9 procent en in 2020 met een percentage tussen de 16,8 procent en 39,8 procent.
Kijkend naar deze groeicijfers, zal het bedrijf in 2020 tussen de 3,2 biljoen yen (24,5 miljard euro) en 6,8 biljoen yen (50,8 miljard euro) omzet behalen. De gemiddelde omzet komt in 2020 dan neer op 37 miljard dollar (33,6 miljard euro), waarvan 32 miljard dollar (29 miljard euro) direct afkomstig is van de winkels van Uniqlo. Het zijn indrukwekkende cijfers, maar het betekent wel dat Fast Retailing toch 0,5 biljoen yen onder het gestelde doel zal eindigen.
Het ziet ernaar uit dat het doel dat Fast Retailing heeft gesteld voor 2020 misschien iets te optimistisch is, maar dat betekent niet dat het onmogelijk is. “Het doel dat we hebben gesteld is ambitieus, en dat beseffen we,” vertelde Takao Kuwahara, COO van Uniqlo Europa aan FashionUnited bij de opening van de eerste Belgische winkel van de keten.
Als de internationale verkoop van Uniqlo blijft groeien en het bedrijf de komende vijf jaar ook de gemiddelde groei van 153 procent weet te behouden, is de doelstelling van 2020 toch weer een stap dichterbij.
Dit is de zesde aflevering van een nieuwe serie die is gebaseerd op FashionUnited´s Unique Business Intelligence Top 100 Index. In de volgende aflevering: TJX Companies.
Tekst: Vivian Hendriksz voor Fashionunited.uk. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans