Hudson’s Bay Company ziet online omzet het hardst groeien in 2015
bezig met laden...
Het Canadese bedrijf Hudson’s Bay Company (HBC), eigenaar van warenhuizen Saks Fifth Avenue en het Belgische Galeria Inno heeft de omzet in het vierde kwartaal van 2015 met 11 procent zien groeien. Over het hele boekjaar rapporteerde het bedrijf een groei van 12,1 procent.
HBC online omzet groeit met 23,2 procent in 2015
Tijdens het vierde kwartaal, dat op 1 november 2015 begon en afliep op 30 januari 2016, boekte de e-commerce afdeling van HBC de sterkste stijging. De online omzet maakte een omzetstijging van 22,8 procent door constante wisselkoersen. Luxewarenhuis Saks Fifth Avenue moest daarentegen een lichte daling van 1,2 procent incasseren. Outletketen Saks Off 5th zag de omzet in het vierde kwartaal juist licht groeien met 2 procent. Tot slot rapporteerden HBC’s Europese bedrijven Galeria Inno, Galeria Kaufhof en Sportarena, gezamenlijk een bescheiden omzetstijging van 0,4 procent.
Ook over het hele boekjaar gezien maakte de online omzet van HBC de sterkste groei door. Het bedrijf rapporteerde een stijging van 23,2 procent. Voor Saks Off 5th noteerde het bedrijf een groei van 6,3 procent, en voor Saks Fifth Avenue en HBC Europe ging het om stijgingen van respectievelijk 1 en 1,7 procent.
HBC CEO wil dat klanten “kunnen winkelen waar en wanneer zij dat graag willen
”Onze groei heeft in het vierde kwartaal doorgezet, wat we te danken hebben aan een sterke focus op wereldwijde innovatie,” zei HBC CEO Jerry Storch. “Met name de online verkoop ging goed, want we hebben de nadruk gelegd op het opbouwen van een sterke digitale strategie waarbij we onze e-commerce en fysieke winkels dichter bij elkaar hebben gebracht.” Ook in de toekomst zal het bedrijf volgens Storch blijven werken aan de omnichannel strategie om te garanderen dat klanten een “kunnen winkelen waar, wanneer en hoe zij dat graag willen.”
Naast de eerdergenoemde warenhuizen is HBC ook eigenaar van het gelijknamige Canadese warenhuis, Lord & Taylor, Home Outfitters en mode e-tailer Gilt. Verder toonde het bedrijf recentelijk interesse in de winkelpanden van het failliete warenhuis V&D, wat aansluit op zijn strategie waarin internationale expansie van belang is.
Foto’s: HBC en Saks Fifth Avenue Facebook