• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ‘Hunkemöller staat te koop voor 500 miljoen euro’

‘Hunkemöller staat te koop voor 500 miljoen euro’

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Lingerieketen Hunkemöller zou voor een half miljard euro in de etalage staan. De Franse eigenaar Paribas Affaires Industrielles (PAI) heeft de zakenbank JPMorgan daarvoor ingehuurd. Dat melden ingewijden aan de Financieele Telegraaf.

De selectieprocedure heeft vorige week plaatsgevonden in Parijs, schrijft de krant. De Amerikaanse bank zou een voorstel hebben ingediend om de lingerieketen te verkopen voor 500 miljoen euro.

Eigenaar Hunkemöller polste al eerder interesse in overname

Eigenaar PAI is de voormalige investeringstak van BNP Paribas en kocht het lingeriehuis in 2010 van Maxeda, die het op zijn beurt weer overnam van het oude Vendex KBB in 2006. Sinds Hunkemöller onder Frans bewind staat, is het aantal winkels uitgebreid van 133 naar 600 wereldwijd. In maart werd al bekend dat PAI de interesse had gepolst over een eventuele beursgang of begeleiding van verkoop bij bankiers, maar een beursgang lijkt nu niet aan de orde te zijn.

Slecht gaat het zeker niet met de lingerieketen. Volgens onbevestigde berichten komt het bedrijfsresultaat van 2014 uit op 50 miljoen euro. De cijfers van 2014 zijn nog niet bekend, maar in 2013 boekte de keten een nettoverlies van 2,6 miljoen euro, bij een omzet van 272 miljoen. Een investeerder laat aan de Telegraaf weten: “In retail zie je polarisatie. Duur doet het goed, en budget idem dito. Maar de tussenlaag zit in de problemen.” Het zou dus meer een strategische keuze zijn.

’Hunkemöller valt tussen hoog en laag segment’

Wie zou een goede strategische koper kunnen zijn? Volgens de Telegraaf zou het gaan om interesse onder de nog grotere private-equityhuizen zoals CVC, KKR of Apollo. Het zal best lastig zijn om een geschikte kandidaat te vinden, want concurrenten liggen op de loer. Victoria’s Secret is actief in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Bij een uitbreiding in Europa is het nog maar de vraag of dat via Hunkemöller zou kunnen. “Waarschijnlijk zitten ze net niet in hetzelfde segment,” zegt een partner van een firma die optreedt als investeerder in de lingeriesector.

Volgens strateeg Paul Moers komt het wel goed met het merk. “Er moet een mooie prijs voor te krijgen zijn. Maar ze krijgen het de komende jaren wel moeilijk.” Victoria’s Secret en Sapph worden genoemd als merken die het luxe segment bestieren, tegenover goedkope lingerie van ketens als Zara, H&M en Hema. Het bedrijf heeft concurrentie aan de bovenkant en de onderkant van de markt gekregen, stelt Moers, maar toch is er veel hoop. “Goed van Hunkemöller is dat ze altijd bij de tijd zijn gebleven. Ze hebben een goede positie in de markt en een prima prijs-kwaliteitverhouding. Het is allemaal net wat smakelijker dan bijvoorbeeld de lingerie van bijvoorbeeld de Hema. Dat doen ze goed. Toch blijft het uitkijken, want er komen internationale lingerieketens aan die in West-Europa voet aan de grond proberen te krijgen met goedkope lingerie die er ook nog eens goed uitziet,” zegt hij tegen de krant. Het kan best zijn dat de lingerieketen zelf ook een strategische keuze gaat maken in de komende jaren denkt hij: “Of ze zakken wat af in de markt. Of ze bewegen naar boven.”

De lingerieketen Hunkemöller heeft meer dan 600 winkels in 16 landen, waaronder in Spanje en Saudi-Arabië. Het merk heeft de belangrijkste focus liggen op Duitsland, Oostenrijk en Zweden, en is van plan om uit te breiden naar Azië. De verkoop is elk jaar met 10 procent gegroeid sinds PAI het overnam, zegt een bron tegen Reuters. Hoewel het merk is gevestigd in Nederland komt ongeveer de helft van de omzet uit Duitsland, waar het met 185 winkels de grootste lingerieketen is.

Hunkemöller laat aan FashionUnited weten geen reactie te geven op het nieuws.

Hunkemoller