• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Hunter zet in op nieuwe categorieën voor groei in FY2017

Hunter zet in op nieuwe categorieën voor groei in FY2017

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Britse mode- en accessoiremerk Hunter zag zijn omzet en winst in het afgelopen fiscale jaar 2016 dalen als gevolg van ‘meer uitdagingen’. De omzet kwam uit op 102,9 miljoen pond (116,9 miljoen euro), wat neerkomt op een daling van bijna 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Hunter rapporteerde verder een onderliggende winst van 9,2 miljoen pond (10,5 miljoen euro), tegenover 14,1 miljoen pond (16,02 miljoen euro) in 2015.

Hunter ziet omzet en winst dalen in FY2016

“In 2016 zetten we belangrijke stappen om Hunter in de sterkste positie te plaatsen voor toekomstige groei, door verder te investeren in de organisatie en de activiteiten,” reageert CEO Vincent Wauters op de jaarcijfers, schrijft Fashionnetwork. “We blijven ons ook richten op het garanderen van de beste distributie van onze producten, waaronder het diversifiëren van onze belangrijkste groothandelspartners, en het opzetten van een evenwichtig consumentenplatform om Hunter’s ware potentieel als wereldwijd lifestylemerk te realiseren,” aldus de vorig jaar aangestelde directeur.

Die aanpak leidde volgens Hunter in 2016 tot een omzetgroei in de e-commerce activiteiten van het merk, met een hoger aantal online verkopen in alle markten.

Ook de fysieke winkels van Hunter zijn ‘bloeiende’, met name de in 2014 geopende Londense flagshipstore, zo stelt het bedrijf. Het aantal vestigingen buiten thuismarkt Groot-Brittannië is het afgelopen jaar tevens uitgebreid, onder andere met een eerste filiaal in Tokyo.

Het merk, meest bekend om haar regenlaarzen, heeft zich de afgelopen tijd meer gericht op de ontwikkeling van andere productcategorieën, om zo een meer ‘mode-gericht multi product’ merk te worden. Door de investeringen die hiermee gemoeid zijn gegaan, verwachtte het bedrijf al zwakkere cijfers te boeken in 2016. Eerdere investeringen leidden er volgens Hunter afgelopen jaar echter toe dat de omzet uit de categorieën kleding en tassen verdubbelde en dat dit voor ‘groeiende resultaten’ zal zorgen in het huidige boekjaar.

Hunter, dat in 1856 werd opgericht, was lange tijd alleen bekend om de schoenen en laarzen, tot Alasdhair Willis in 2013 de nieuwe creatief directeur werd en de twee categorieën Hunter Original en Hunter Field aan het aanbod toevoegde. Naast de Original regenlaars verkoopt het merk sindsdien ook kleding, schoenen en accessoires als tassen. Sinds 2012 is het label eigendom van private equity bedrijf Searchlight Capital Partners.

Beeld: Hunter Boots Facebook

Hunter