Iconix boekt gemengd resultaat in Q4 en 2015
bezig met laden...
De Amerikaanse Iconix Brand Group boekte in het laatste kwartaal van 2015 een nettoverlies van 263 miljoen dollar (235,3 miljoen euro), of 5,44 dollar per aandeel, vergeleken met een winst van 17,5 miljoen of 32 dollarcent het jaar daarvoor. Analisten hadden volgens Reuters een winst van 27 cent per aandeel verwacht. De omzet uit licenties daalde in het vierde kwartaal met 1,4 procent naar 94,6 miljoen dollar.
Het licentiemanagement bedrijf, met ruim 30 merken waaronder Umbro, Lee Cooper en Rocawear onder beheer, realiseerde voor boekjaar 2015 een nettoverlies van 189,3 miljoen dollar, of 3,92 dollar per aandeel en een omzet van 379,2 miljoen dollar.
Optimistisch ondanks moeizaam jaar
Iconix had eerder gewaarschuwd voor een waardevermindering en zei nu dat dit vooral in de herendivisie, waar toe de merken Ed Hardy, Rocawear en Ecko en het eigen merk Red Velvet behoren, viel.
Voorzitter en interim CEO Peter Cuneo blijft, ondanks een moeizaam 2015, optimistisch. “Ondanks een uitdagend 2015 geloof ik dat ons vermogen een aanzienlijke cashflow getuigt van de veerkrachtigheid van ons zakelijke model en de kracht een gediversifieerd merkenportfolio,” zei hij. Iconix sloot het jaar af met een cashflow van 189 miljoen dollar.
Het bedrijf wist zes grote contracten in de Verenigde Staten te verlengen, waaronder met Wal-Mart, Kohl’s en Target. Volgens Cuneo zal er in 2016 veel aandacht zijn voor de relatie met grote retailers in de Amerikaanse thuismarkt.
Iconix verwacht voor 2016 een daling van de winst per aandeel van tussen de 1,35 en 1,50 dollar en een omzet van 370 miljoen tot 390 miljoen dollar. Deze lagere prognose weerspiegelt het onlangs verkochte Badgley Mischa, financieringskosten en een algemene tendens in het merkenpakket van het bedrijf.
Aandelen in het bedrijf daalden na sluiting van de Wall Street met zo’n drie procent.