Iconix Brand Group boekt 3 procent omzetverlies
bezig met laden...
Met een omzet van 368.5 miljoen dollar (348,4 miljoen euro) boekte Iconix Brand Group een omzetverlies van 3 procent afgelopen jaar. In het vierde kwartaal kwam dankzij een daling van 8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar de omzet neer op 87,1 miljoen dollar (82,4 miljoen euro). Deze daling zou vooral te maken hebben met de verkoop van Badgley Mischka uit het portfolio van de groep.
“2016 was een jaar van transitie voor Iconix,” aldus John Haugh, CEO van Iconix. Volgens Haugh is het bedrijf, mede dankzij de initiatieven uit 2016, ‘op een pad naar organische groei, verbeterde winst, een verbeterde balans en een blijvende positie als marktleider’.
Over het gehele jaar draaide het entertainment-segment van de groep de meeste omzet met een totaal van 113,3 miljoen dollar. Het vrouwen- en mannen-segment maakten beiden een daling door van 10 en 12 procent. Dit kwam bij de vrouwenmerken neer op een omzet van 106.5 miljoen dollar en bij de mannen op 48,6 miljoen dollar.
In het laatste kwartaal van afgelopen jaar zag Iconix een omzetdaling van 20 procent in het entertainment-segment, -17 procent bij de vrouwenmerken en -10 procent bij het segment voor mannen. Bij de huis- en internationale licenties werd wel een omzetgroei gezien van 9 en 28 procent.
In 2017 verwacht het bedrijf een omzet tussen de 350 miljoen en 365 miljoen dollar.
Iconix Brand Group heeft 35 merken in het portfolio in de segmenten mannen, vrouwen, entertainment en home. Onder dit aantal vallen Umbro, Ecko, Rocawear en Ed Hardy.