Iconix Brand Group verliest 3 procent omzet in Q3
bezig met laden...
Iconix Brand Group zag de omzet dalen in het derde kwartaal van het jaar. De omzet vanuit licenties kwamen uit op 88,9 miljoen dollar (82,5 miljoen euro), een daling van 3 procent. Vorig jaar was dat nog 91,6 miljoen dollar (85 miljoen euro).
CEO en voorzitter Peter Cuneo benadrukt dat de onderliggende fundamenten van het bedrijf sterk zijn. “We gaan door een moeilijke overgangsperiode, maar Iconix blijft een van de belangrijkste zakelijke troeven in hand hebben, met inbegrip van haar gediversifieerde portfolio van consumentenmerken, winstgevende business model en sterke vrije kasstroom,” aldus Cuneo.
De tegenvallende cijfers werden veroorzaakt door de 2,7 miljoen dollar aan wisselkoerseffecten. Zonder de correcties was de omzet nagenoeg gelijk met het resultaat van vorig jaar. Er waren geen ‘andere ontvangsten’ zoals in het derde kwartaal een jaar geleden, toen er 18,7 miljoen dollar extra binnen kwam als gevolg van de joint venture voor Lee Cooper en Umbro-merken in China.
Het aangepaste EBITDA bedroeg 30,5 miljoen dollar, wat neerkomt op een daling van 53 procent. Vorig jaar was het bedrijfsresultaat nog 65,4 miljoen dollar. De nettowinst daalde met 89 procent en de verwaterde winst per aandeel was 0,09 dollar, een daling van 88 procent.
Voor de eerste negen maanden van 2015 bedroeg de licentie-omzet 279 miljoen dollar tegenover 299,3 miljoen dollar vorig jaar. Dat betekent een daling van 7 procent. De negatieve invloed van wisselkoerseffecten kwam uit op 7,9 miljoen dollar. Daarnaast werd er 17,1 miljoen dollar aan inkomsten gebruikt om de samenwerking met de Peanuts-specials en ABC te verlengen. Zonder wisselkoerseffecten en de verlenging met ABC steeg de licentie-omzet met 2 procent.
Het aangepaste EBITDA voor de eerste drie kwartalen was 135,7 miljoen dollar tegenover 206,8 miljoen dollar vorig jaar, wat neerkomt op een daling van 34 procent. De nettowinst daalde met 50 procent en bedroeg 54,5 miljoen dollar tegenover 108,4 miljoen dollar. De verwaterde winst per aandeel kwam uit op 1,10 dollar en betekent een geschatte daling van 46 procent.