In gesprek met Nadja Wering, de styliste achter Boohtiek
bezig met laden...
Boohtiek is een nieuw knitwear-label dat exclusiviteit en creativiteit hoog in het vaandel heeft staan. Nadja Wering, de stylist achter dit jonge modemerk, vertelt hoe de collecties tot stand komen en welke rol innovatie en duurzaamheid spelen binnen het bedrijf.
Wat is het idee achter Boohtiek?
“We willen iets vernieuwends op de markt brengen. Geen dertien-in-een-dozijn-items, maar speelse ontwerpen met kleurrijke dessins en jacquards. Om exclusiviteit te garanderen worden van alle items slechts 150 stuks geproduceerd. Jouw unieke nummer vind je naast het etiket. Er zijn dus maar 149 mensen in de hele wereld die hetzelfde item hebben als jij.”
Waar wordt het merk verkocht?
“Zowel via onze eigen webshop als bij geselecteerde boetieks. Die mix is belangrijk om de wereld van Boohtiek goed te kunnen neerzetten. Specifiek aan knitwear is dat de kleding veel structuur heeft: het ene item is extreem zacht, het andere item voorzien van een subtiel glittereffect. Door samen te werken met retailers geven we de consument de kans de artikelen te zien en voelen.”
Kun je iets vertellen over het ontwerpproces?
“Ik werk meestal met een thema en teken alle dessins zelf. Voor de zomercollectie liet ik mij inspireren door de paardenbloem. Die symboliseert de stralende zon en de pluizenbol de volle maan. Ik heb eerst een paardenbloemdessin getekend en vervolgens kies ik garens die daarbij passen. Zo ontstaat een moodboard met verschillende kleuren, vormen en structuren.”
Waar haal je inspiratie vandaan?
“Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld iets wat ik tegenkom op een expositie. We brengen ook regelmatig een bezoek aan China. De garens die we daar ontdekken geven mij veel input voor de collectie. Onze jarenlange kennis van breitechnieken werpt zijn vruchten af: doordat de focus op één specifieke productgroep ligt, kun je op een dieper level ontwerpen.”
Wat is de doelgroep van Boohtiek?
“Onze collectie heeft een exclusief karakter en is gericht op een creatieve doelgroep met een bepaalde levensstijl. De Boohtiek-vrouw heeft een sterk karakter en weet wat ze wil. Het is iemand die kleur durft te dragen, bewust haar kleding koopt en het als een meerwaarde ziet dat die is geproduceerd door een klein, Nederlands label.”
De campagnebeelden van Boohtiek zijn speels, een beetje collageachtig.
“Het creëren van een kleurrijke fantasiewereld houdt niet op bij het ontwerpen van kleding. Het draait ook om de beleving eromheen. En dus zijn we niet bang om een beetje lef te tonen met onze fotografie en beeldtaal, zodat de kleding ook op Instagram goed tot uiting komt.”
Hoe gaan jullie om met duurzaamheid?
“Door de gelimiteerde oplages houden we onze voetafdruk op het milieu klein. Samples proberen wij te upcyclen tot nieuw designs. Als ontwerper heb ik onder eigen naam proeven gedaan om kleding en polyester om te smelten tot hard plastic, waar je weer iets nieuws van kunt maken. Denk aan oorbellen of een schaaltje om iets in te serveren. Deze experimenten toonde ik tijdens Dutch Design Week. Ik ben enthousiast over de resultaten, maar het proces is complex en staat nog in de kinderschoenen.”
Wat zijn jullie toekomstplannen?
“Kleine boetieks aanspreken die interesse hebben in een eigenwijs label. Het merk past goed bij lokale ondernemers die op zoek zijn naar iets unieks en waarde hechten aan de kleinschaligheid van Boohtiek. Daarnaast willen we onze zichtbaarheid vergroten, zowel online als offline. Ook de ontwikkelingen op het gebied van upcycling staan uiteraard niet stil. Het allermooiste zou zijn als we het voor elkaar kunnen krijgen om helemaal geen afval meer te produceren. Om deze ontwikkelingen te bewerkstelligen zijn we nog op zoek naar een agent die ons hierbij wil helpen.”