Inditex gaat 1 miljard euro investeren in digitalisering, stelt nieuwe strategie op
bezig met laden...
Spaanse reus Inditex gaat zich onder andere focussen op digitalisering. Het is een van de drie pijlers die het bedrijf heeft gedefinieerd in de nieuwe strategie. Voor de verdere digitalisering trekt het bedrijf 1 miljard euro uit voor de komende drie jaar.
De andere twee pijlers binnen de strategie zijn integratie tussen fysieke winkels en de webshop en duurzaamheid. Inditex maakt de strategie bekend in het verslag van de kwartaalcijfers.
De fysieke winkels van Inditex moeten beter geïntegreerd worden met de online winkel. Het bedrijf heeft Zara, Zara Home, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho en Uterqüe in het portfolio. Een sterkere klantervaring zal moeten zorgen voor een verbeterde conversie. Daarvoor moet niet alleen het management van de winkels worden verbeterd, maar ook het voorraadbeheer en de productieketen. De winkels moeten daarnaast volledig geïntegreerd, digitaal en ‘eco-efficiënt’ zijn, aldus het verslag. De winkels zullen door de digitalisering ook zorgen voor groei van het online kanaal aldus Inditex. De omzet uit online verkoop moet in 2022 een kwart van de totale omzet van Inditex bedragen.
Duurzaamheid is de derde pijler van de aangekondigde strategie. Het bedrijf wil gebruik maken van duurzame stoffen, recyclen en zero-waste bereiken, eco-efficiënte winkels hebben, gebruik maken van herbruikbare energie en duurzaamheid bereiken in de productieketen.
Inditex heeft in het eerste kwartaal van het boekjaar de omzet met meer dan 40 procent zien afnemen. Ook de winst halveerde in de drie maanden. Het bedrijf meldt dat de pandemie een impact heeft gehad op de operationele resultaten. Ook is er positief nieuws: de online omzet van het bedrijf is in het eerste kwartaal met 50 procent gegroeid.
Beeld: Inditex media