Inditex onder vuur over CO2-uitstoot in de logistiek en arbeidsomstandigheden
Tijdens de aandeelhoudersvergadering van vandaag is de Inditex-groep bekritiseerd door een internationale coalitie van ngo's.
De organisaties, waaronder Clean Clothes Campaign, FAIR en Public Eye, dringen er bij de Spaanse multinational op aan haar logistieke strategie te herzien en actie te ondernemen naar aanleiding van klachten over arbeidsomstandigheden bij leveranciers in Bangladesh.
Als onderdeel van de campagne hebben de organisaties vandaag (15 juli 2025) om twaalf uur protesten georganiseerd voor de Zara-winkel aan de Plaça de Catalunya in Barcelona en aan de Corso Vittorio Emanuele II, 15 in Milaan.
Twee openstaande kwesties
Een van de belangrijkste punten die door de ngo's wordt aangekaart, is het logistieke model van het bedrijf. Volgens een onderzoek dat gisteren door Public Eye is gepubliceerd, zouden de uitstoot als gevolg van transport en distributie van Inditex met tien procent zijn gestegen in het afgelopen jaar, tot 2,6 miljoen ton CO2-equivalent.
Deze uitstoot, die voornamelijk wordt veroorzaakt door het gebruik van vliegtuigtransport, vertegenwoordigt ongeveer twintig procent van de totale klimaatvoetafdruk per kledingstuk van Zara. David Hachfeld, woordvoerder van Public Eye, "eist" dat het bedrijf "snel en volledig stopt met het gebruik van vliegtuigen voor modetransport". Hij roept de aandeelhouders op om "transparante gegevens over vrachtvluchten en duidelijke doelstellingen voor een logistiek model dat niet afhankelijk is van deze vervuilende praktijken" te eisen.
Tegelijkertijd roept de coalitie Inditex op haar invloed aan te wenden om leveranciers in Bangladesh ertoe te bewegen de aanklachten tegen ongeveer 3.000 textielarbeidsters in te trekken. Deze werknemers werden vervolgd na deelname aan de protesten van 2023 voor een verhoging van het minimumloon. De ngo's noemen deze aanklachten "ongegrond" en waarschuwen dat ze bijdragen aan een klimaat van angst in de fabrieken van leveranciers, waardoor de uitoefening van fundamentele vakbonds- en arbeidsrechten wordt belemmerd.
De coalitie eist dat Inditex haar contractuele macht gebruikt om leveranciers te dwingen de aanklachten in te trekken. Ze waarschuwt dat internationale merken "de repressie door de autoriteiten in Bangladesh mogelijk maken" en stelt dat "de strijd voor een leefbaar loon en de eis om te stoppen met het onverantwoorde gebruik van fossiele brandstoffen voor kledingtransport twee kanten van dezelfde medaille zijn".
Een moeilijke logistieke context
De discussie over de haalbaarheid van een model zonder "vliegtuigtransport voor mode" is nog steeds gaande in de sector. Public Eye wijst op het geval van H&M, dat volgens hun schattingen het vliegtuigtransport beperkt tot één procent van de zendingen, wat neerkomt op 5,2 procent van de totale klimaatvoetafdruk. Het aandeel van vliegtuigtransport varieert echter afhankelijk van het bedrijfsmodel en de inkoopstrategie van elk bedrijf.
Inditex heeft in het verleden benadrukt dat vliegtuigtransport niet de belangrijkste logistieke route is en dat er slechts af en toe gebruik van wordt gemaakt in uitzonderlijke situaties, met name in verband met seizoensmode en snelle productaanvulling. De basiskleding en tijdloze stukken komen volgens het bedrijf nog steeds grotendeels over zee.
De huidige context versterkt deze uitleg. Sinds eind 2023 hebben de spanningen in de Rode Zee – verergerd door aanvallen van Houthi-rebellen en de aanwezigheid van piraterij in het gebied – het zeetransport vanuit Azië bemoeilijkt. In deze situatie hebben veel bedrijven, waaronder Inditex, hun toevlucht genomen tot vliegtuigtransport als alternatief om verstoringen in hun toeleveringsketens te voorkomen.
Hun inkoopmodel, dat is ontworpen om flexibiliteit en snelle reactie op de markt te prioriteren, is commercieel gezien effectief, maar brengt aanzienlijke uitdagingen met zich mee als het gaat om het koolstofvrij maken van de logistiek.
Volgens het laatste duurzaamheidsverslag van het bedrijf vertegenwoordigde de uitstoot als gevolg van transport en distributie 12,1 procent van de totale koolstofvoetafdruk in 2023, tegenover 8,4 procent in 2022.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.
OF LOG IN MET