Inditex streeft voor het eerst omzetgrens van 26 miljard voorbij
bezig met laden...
Inditex heeft weer een goed jaar achter de rug als gekeken wordt naar de omzet- en winstcijfers. Het moederbedrijf van onder andere Zara en Stradivarius is in het boekjaar 2018 voor het eerst de omzetgrens van 26 miljard euro voorbijgestreefd.
Inditex heeft in het jaar een winst van 3,44 miljard euro behaald dankzij een stijging van 2 procent, zo blijkt in het jaarverslag. De inkomsten uit online verkoop kwamen neer op 3,2 miljard euro door een stijging van 27 procent. Pablo Isla, CEO van Inditex, in het verslag: “Onze constante investering in zowel logistiek als winkels om ons geïntegreerde platform zo goed mogelijk in te zetten, naast onze focus op locaties, hebben ervoor gezorgd dat Inditex een consistent en aantrekkelijk aanbod wereldwijd kan bieden bij al onze merken en kanalen.” In 2018 heeft Inditex wereldwijd het winkelvloeroppervlakte met 5 procent uitgebreid mede door nieuwe winkels maar ook door uitbreidingen en aanpassingen. De groep eindigde het boekjaar met 7490 winkels in 96 markten. Inditex is het moederbedrijf van Zara, Massimo Dutti, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterquë.
Waar Inditex in de voorgaande jaarverslagen altijd inging op de omzetcijfers per merk, benoemt het nu alleen de ontwikkelingen bij de merken in het portfolio. Zo is bij Zara Home een nieuw winkelconcept geïntroduceerd, debuteerde de Oysho Sport-lijn en werkte Bershka twee keer samen met Converse.
Picture:Zara UK website