Inditex zet in op recycling

Inditex zet in op het recyclen van oude kleren. Met haar ruim zevenduizend winkels draagt de Spaanse modegigant bij aan het mondiale kledingoverschot. Nu wil het bedrijf meewerken aan een oplossing. Inditex investeert in het verbeteren van de techniek om nieuwe textiel te maken uit afgedankte kledingstukken. Daarnaast gaat het bedrijf oude kleding inzamelen zodat dit niet op een afvalberg belandt. Dat heeft directeur Pablo Isla dinsdag tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering bekendgemaakt.

48 Miljoen nieuwe kledingstukken

Inditex werkt samen met de Autralische textielfabrikant Lenzing, producent van Lyocell Tencel, voor de productie van hoogwaardige grondstoffen uit textielafval. Het modebedrijf heeft afgesproken 500 tot 3000 ton recyclebare textielafval bij de Autraliërs aan te leveren in de komende twee jaar. Volgens het persbericht kan Lenzing daarmee 48 miljoen nieuwe kledingstukken maken.

Inditex zet in op recycling

De modegigant is daarnaast een samenwerking aangegaan met de Spaanse liefdadigheidsorganisatie Cáritas en gaat consumenten die nieuwe kleding bestellen bij Zara of een van de andere acht Inditex-formules, de mogelijkheid bieden om hun oude en ongewenste kledingstukken gratis mee te geven wanneer de nieuwe bestelling thuis wordt bezorgd. In september start het bedrijf met een proef in Madrid, maar het is de bedoeling dat het initiatief in heel Spanje wordt uitgerold.

Naast de ophaaloptie gaat Inditex tussen 1500 en 2000 Cáritas kledingcontainers plaatsen in grote Spaanse steden. Inditex investeert 3,5 miljoen euro in twee jaar tijd in het project. Geld dat Cáritas onder meer gaat besteden aan modernisering van de eigen sorteerfaciliteiten zodat meer kleding en textiel kan worden hergebruikt.

Inditex investeert al langer in duurzaamheid. Daarmee probeert het bedrijf het imago van verspilling en fast fashion van zich af te schudden. Jaarlijks worden miljoenen geïnvesteerd in winkelrenovaties waarbij duurzaamheid voorop staat. Volgens de eco-richtlijnen van het moederbedrijf moeten alle nieuw verbouwde winkels minimaal 30 procent minder engergie verbruiken door ledlampen te plaatsen en 's nacht het licht uit te doen. Ook wordt beter gelet op het waterverbruik.

Foto: CEO Pablo Isla van Inditex
Winkel van Pull & Bear in Berlijn

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN