Influencer Luka Sabbat aangeklaagd omdat hij niet ‘influenced’
bezig met laden...
Luka Sabbat, een twintigjarige Amerikaanse influencer met 1,4 miljoen volgers op Instagram, is aangeklaagd door PR Consulting, Inc. Sabbat zou met het grote New Yorkse agentschap een deal hebben gesloten van 60.000 dollar (52.744 euro) om Snap Inc’s Spectacles (zonnebrillen met een ingebouwde camera) tijdens Fashion Week s/s 2019 te promoten. Volgens PR Consulting is de influencer in gebreke gebleven. Dit schrijft The Fashion Law.
Volgens The Fashion Law kreeg de influencer het bedrag in ruil voor het dragen van de Snap Inc-bril tijdens de modeweek lente/zomer 2019 in New York en Milaan of Parijs. Hier moest de influencer op Instagram een (unieke) foto van plaatsen er drie Instagramstories aan wijden. The Fashion Law schrijft dat Sabbat een voorschot van 45.000 dollar (39.558 euro) heeft ontvangen, waarna hij zich niet aan zijn onderdeel van het contract heeft gehouden.
Sabbat heeft naar verluid één Instagramfoto en één ‘stories’ gepost. Hij verzuimde de overige twee stories te plaatsen en, zo schrijft The Fashion Law, is niet in het openbaar gefotografeerd terwijl hij een Snap Inc-bril draagt.
Beroemdheden worden vaker aangeklaagd vanwege het niet nakomen van contractuele verplichtingen, tot zover niets nieuws. Wat wel nieuw is dat het hier gaat om een influencer die wordt aangeklaagd over de manier waarop hij influenced en dat de criteria wat ‘influencen’ is, wordt vastgelegd in contracten.
Beeld: Luka Sabbat website