• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ING: ‘Marktaandeel webwinkels verdubbelt tot 2025’

ING: ‘Marktaandeel webwinkels verdubbelt tot 2025’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Webwinkels zullen hun marktaandeel in de detailhandelsomzet in de periode tot aan 2025 verdubbelen. Dat stelt het Economisch Bureau van ING in zijn Vooruitzicht Detailhandel. Daarmee zullen online shops goed zijn voor een kwart van de totale retailomzet.

Webwinkels maakten vorig jaar nog 12,5 procent van de totale detailhandelsomzet uit. Voor dit jaar verwacht ING een omzetgroei van 2,5 procent en hoewel de groei in 2018 naar verwachting iets afzwakt naar 2 procent, komt het marktaandeel van webshops in 2025 uit op 25 procent. “De detailhandel groeit in 2017 en 2018, maar men kan niet rustig achterover zitten. Er zijn binnen de detailhandel volop verschuivingen,” zegt Dirk Mulder, sectorspecialist van ING.

De bank concludeert dat webwinkels een steeds groter deel van de omzetgroei naar zich toe trekken, waardoor de winkelstraat in moeilijkheden blijft. “Zeker buiten de grote steden, in minder kansrijke winkelgebieden, hebben winkels het moeilijk met de groei van e-commerce”, vindt Mulder. Alleen in grotere steden is de markt voor fysiek winkelen weer groeiende.

Met name online retailers in kleding en schoenen dragen volgens ING aan de omzetgroei bij. Mede door de vele faillissementen groeien webwinkels in deze categorieën door. Ook de stijgende werkgelegenheid en de daaraan gekoppelde toename van het vertrouwen en de koopkracht dragen bij aan een stijging van kleding en schoenen. De online omzet in beide categorieën groeit dit jaar naar verwachting met respectievelijk 2,5 procent en 1 procent.

E-commerce