• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ING: modebranche ziet omzet toenemen in 2019, omzet schoenenbranche blijft gelijk

ING: modebranche ziet omzet toenemen in 2019, omzet schoenenbranche blijft gelijk

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

2019 betekent groei voor de Nederlandse economie, zo verwacht het ING Economisch Bureau. Het nieuwe jaar komt snel dichterbij en de financiële instelling deelt de verwachting voor 2019. De gehele economie ziet de omzetgroei vertragen, maar zal de omzet nog steeds met 2 procent opvoeren, zo blijkt uit verschillende ING Outlook 2019 publicaties.

De gehele detailhandel profiteert naar verwachting met 2,5 procent in 2019. Dit is een lagere toename dan voorgaande jaren, waar in 2017 de omzet nog met 3,8 procent en in 2018 nog met 3,5 procent steeg. De verhoging van het btw-tarief zorgt voor prijsstijgingen die het volume zal remmen, voornamelijk in de foodretail. “Fashion, recreatie en speelgoed ondervinden sterke concurrentie van webshops,” aldus ING. Webshops zien naar verwachting de omzet met 13,5 procent stijgen in het komende jaar.

Naar verwachting zal bij modewinkels de omzet 1,5 procent groeien in 2019 en de omzet bij schoenwinkels zal gelijk blijven. Het ING Economisch Bureau waarschuwt dat het weer meer en meer winkels in kleding en schoenen zal hinderen. “Internet is inmiddels goed voor een derde van de schoen omzet en een kwart van de kledingomzet. Consumenten beschikken online over een ruim en snel leverbaar assortiment. Dat heeft invloed op koopgedrag. Fashion is in de loop der jaren meer een commodity geworden. Men geeft relatief minder geld uit aan fashion en wacht vaker op uitverkoop of weersveranderingen. Pure webshops profiteren daar sterker van dan fysieke winkels. Daarom versterken fysieke omnichannel winkels ook hun online activiteiten.” Afgelopen zomer hadden veel modemerken en retailers te maken met ‘ongunstige weersomstandigheden’, een omschrijving die in veel kwartaal rapporten naar voren kwam. Grote mode groepen, zoals onder andere Ted Baker, Geox en Superdry, moesten door de tegenvallende resultaten ook hun verwachting van de omzet en winst voor het gehele boekjaar aanpassen door het effect van het weer.

ING: Nederlandse economie blijft groeien in 2019

ING schetst een toekomstbeeld voor Nederland waarin het protectionisme van de Verenigde Staten en China het land niet direct zal beïnvloeden. Er zijn weinig barrières voor de Europese economie opgeworpen, maar indirect zal het conflict ook voor meer pessimisme zorgen in Nederland, aldus ING. Het effect van Brexit was eerder al zichtbaar, uitvoer van Nederlandse goederen naar het Groot-Brittannië is minder hard gegroeid de afgelopen twee jaar dan naar andere bestemmingen.

Onder consumenten heerst bij 74 procent het gevoel hersteld te zijn van de crisis. Van de ondervraagden verwacht 46 wel dat de gevolgen van een volgende crisis ernstiger zullen zijn.

Beeld: FashionUnited

ING Economisch Bureau