INretail: Omzet modebranche overtreft verwachtingen in 2017
bezig met laden...
De modebranche heeft het afgelopen jaar positief afgesloten. Er werd een plus van 4,6 procent in de omzet genoteerd. Schoenwinkels zagen de omzet zelfs toenemen met 7,8 procent, zo meldt brancheorganisatie INretail.
Herenmode zag in het modesegment de meeste groei, een toename van 7,1 procent. Ook beenmode en kindermode zagen de omzet groeien met 5,4 en 4,8 procent. Vrouwenmode, die in 2016 als het enige segment nog een daling noteerde, stond nu weer in de plus met 2,9 procent. Ondermode steeg met 4,2 procent. Damesschoenen zorgde voor een toename van 9 procent en herenschoenen noteerde een omzetgroei van 4,7 procent. Bij kinderschoenen lag dit percentage op 6 procent.
De online omzet in de modebranche steeg met ‘bijna een kwart’, aldus INretail. Tachtig procent van alle kleding en schoenen wordt echter nog in fysieke winkels gekocht. Fysieke schoenenwinkels noteerde een groei van 2,6 procent en de omzet bij fysieke modewinkels bleef hetzelfde. Moderetailers in het midden en klein bedrijf zagen gemiddeld de verkoop toenemen met 5,3 procent. Grootwinkelbedrijven noteerden 4,5 procent meer omzet. Voor 2018 voorspelt INretail een omzettoename van 2 procent voor zowel mode- en schoenenwinkels.
Omzet modebranche groeit 4,6 procent in 2017
De omzet komt hoger uit dan verwacht, zowel in het modesegment als bij de schoenretailers. Beiden rekenden op een omzetplus van 2 procent. Vooral de groei bij de herenmode wordt verklaard doordat jonge mannen hun eigen kleding kopen, en niet hun vrouw of vriendin, en daarbij meer geld uitgeven dan verwacht.
Edwin Belt, branchemanager mode bij INretail: “Veel consumenten krijgen vertrouwen als de naam van een webformule ook zichtbaar is in de winkelstraat. Dat geeft de online verkoop een extra impuls. We zien dat online formules steeds meer fysieke winkels openen en dat fysieke winkels juist investeren in hun online aanwezigheid op sociale media en met een webshop. Deze ontwikkeling sluit aan op het gedrag van de consument. Die schakels telkens tussen de on- en offline wereld en als retailer moet je er voor zorgen dat je daar dan ook altijd in beeld bent. Dat creëert de beste omzetkansen.”
Beeld: Unsplash