Is de redding nabij voor de Vivarte Group?
bezig met laden...
De Franse modegroep Vivarte (André, La Halle, Kookai, Caroll, San Marina, Chevignon, Naf Naf, Besson) bevindt zich in crisis - een crisis die al sinds het begin van dit decennium gaande is. Patrick Puy, President van de groep, draait niet om de crisis heen: hij wil de groep verkopen, onderdeel voor onderdeel. Deze strategie is in lijn met de wensen van de investeerders van de groep, voornamelijk beleggingsfondsen.
Op dit moment is sprake van een flinke herstructurering en ook wordt stevig gesneden in het personeelsbestand van Vivarte. André zal verkocht worden aan Spartoo (de verkoop moet in juni rond zijn) en Naf Naf is overgenomen door de Chinese groep La Chapelle Fashion Co. dat eigenaar is van verschillende damesmodemerken (deze verkoop zal midden april voltooid moeten zijn). Het verkopen van deze grote merken stelde de groep in staat voor het eerst in zes jaar tijd verbeterde cijfers te presenteren. Toch schrijft de groep nog steeds rode cijfers: in 2017 bedroeg het verlies 305 miljoen euro. In 2016 ging het echter nog om een verlies van 672 euro.
Om zijn missie te volbrengen zal Patrick Puy blijven handelen naar de vastgestelde strategie, wat inhoudt dat er binnen het portfolio van de groep veel zal veranderen. Al verlopen niet al die veranderingen even soepel. Zo vertrok Pascal Poulain, directeur van André, begin maart onverwachts bij het bedrijf wegens ‘’persoonlijke redenen’’, en werd Puy gedwongen zijn rol over te nemen. “Er is niemand over die André kan leiden,” stelde een vakbondsvertegenwoordiger. Werknemers van het bedrijf hebben regelmatig hun ongenoegen met de situatie laten blijken, en de vakbond binnen André, CFDT [Confédération française démocratique du travail, Franse Democratische Federatie van de Arbeid], CGT [Confédération Générale de Travail, Algemene Confederatie van de Arbeid] en FO [Force Ouvrière, Kracht van de Arbeiders] de Vivarte Group aanwijzen als de schuldige partij die ervoor heeft gezorgd dat André zich in zijn huidige situatie bevindt.
Volgens Patrick Puy is de Vivarte Group gered. Hij stelt zeker te weten dat het nettoresultaat in 2018 substantieel positief zal zijn en dat de overgebleven schuld in 2019 een stuk lager zal zijn. Tegelijkertijd heeft hij aangekondigd dat er plannen zijn om in 2018 80 miljoen euro te investeren. Toch betekent dit niet dat er definitief een eind komt aan alle opofferingen die de groep heeft moeten maken. Alle merken die tot de Vivarte Group behoren, maken momenteel verlies, en het lijkt er dus op dat iedereen iets heeft moeten opofferen: de crediteuren die akkoord zijn gegaan met het kwijtschelden van een schuld van 864 miljoen euro door het tekenen van een herstructurering akkoord in juni 2016; en ook de medewerkers van het bedrijf die moeten omgaan met de geruchten die steeds weer de kop opsteken dat winkels zullen sluiten. Vivarte heeft plannen om zo’n 140 winkels uit zijn portfolio te sluiten in Frankrijk.
Caissières mogen niet langer automatische kortingen toepassen
Ook zijn er onverwachte slachtoffers in dit verhaal: de klanten. Tenminste, als we het verhaal moeten geloven dat de Franse krant Le Monde publiceerde en dat in het Paasweekend als een lopend vuurtje rondging op het internet. Het verhaal gaat dat commercieel directeur La Halle in maart een e-mail aan zijn teams heeft gestuurd waarin hij hen verzoekt geen kortingen toe te passen bij houders van de klantenkaart. Deze kaart kan worden gebruikt om een automatische korting van 20 procent te ontvangen wanneer een klant voor de vijfde keer een aankoop doet in de winkel. Dit verhaal staat in scherp contrast met de doelen die managers in de winkels eerder nog aan hun medewerkers hadden gecommuniceerd: namelijk dat het bevorderen van klantloyaliteit voorop staat. Het is een gekwantificeerd doel: twee jaar geleden was het nog een doelstelling om een checkout percentage van 75 procent te behalen onder klantenpas houders.
Nu is het bedrijf echter een heel andere richting ingeslagen met een nieuwe, gewaagde strategie: de automatische herinneringsmail voor klanten is stopgezet. Caissières hoeven een klant niet langer te vertellen of ze recht hebben op de korting of niet. Maar wat gebeurt er als een klant vraagt naar de korting? Wanneer dit het geval is, heeft het management aangegeven dat medewerkers excuses moeten aanbieden en de korting waar de klant recht op heeft alsnog verrekenen - zelfs wanneer dit pas dagen later is - mits de klant de aankoopbon nog heeft.
In minder dan drie jaar tijd is het aantal winkels van La Halle enorm teruggevoerd. Dat leidde in 2015 voor 1.250 werknemers tot het verlies van hun baan, en in 2017 kwamen er daar nog 700 bij. Vandaag de dag heeft La Halle in Frankrijk 371 ‘’Mode & Accessoires’’-winkels en 500 ‘’Schoenen & Lederwaren’’ winkels, waar in totaal 8.000 man te werk wordt gesteld. Vorig jaar liet Vivarte weten dat het La Halle opnieuw wil positioneren als een merk dat een groter assortiment aan producten aanbiedt, gericht op families en tegen lagere prijzen. Het ging erom het merk te differentiëren van merken als H&M en Primark, waarbij tegelijkertijd een eind zou worden gemaakt aan ‘’zig-zag strategieën’’ om in plaats daarvan duidelijkheid aan de klant te bieden. Wat in ieder geval ook duidelijkheid verschafte, was het schandaal dat het Paasweekend kenmerkte.
Dit artikel van onze Franse correspondent verscheen eerder op FashionUnited.fr. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: May-Anne Oltmans.
Beeld: Vivarte