J. Crew Group past strategie aan na ‘teleurstellend 2018’

Het jaarverslag van de J. Crew Group schetst geen rooskleurig plaatje. Waar Madewell het positieve momentum wist vast te houden, leverde het merk J. Crew teleurstellende resultaten, aldus de CEO Michael J. Nicholson in het verslag. De groep onderneemt dan ook meteen actie en gaat een nieuwe focus in de strategie aanbrengen.

Het laatste kwartaal van het jaar zorgde voor een verlies van 74,4 miljoen dollar (65,2 miljoen euro), ten opzichte van een winst van 34,7 miljoen dollar (30,4 miljoen euro). De omzet bij J. Crew nam af met vier procent terwijl Madewell de omzet juist opvoerde met 16 procent. Voor de hele groep nam de omzet toe met 3 procent naar 733,8 miljoen dollar (643,8 miljoen euro).

“Het J.Crew merk heeft teleurstellende resultaten geleverd in 2018 doordat veel strategieën die we implementeerden uiteindelijk niet succesvol waren en onze financiële resultaten negatief beïnvloedde, terwijl Madewell record resultaten noteerde,” aldus CEO Nicholson. “Ondanks de sterke resultaten bij Madewell, geloven we dat onze resultaten van 2018 niet de collectieve kracht van onze iconische merken reflecteren. Daarom hebben we meteen actie ondernomen en nieuwe focus aangebracht in onze strategie om de resultaten van 2019 te verbeteren.” Wat deze nieuwe focus en maatregelen precies zijn, wordt niet genoemd in het jaarverslag.

J. Crew Group heeft ‘teleurstellend 2018’ achter de rug

Over het gehele boekjaar 2018 werd een omzetgroei van 5 procent behaald binnen de groep. De 4 procent omzetdaling bij J.Crew werd gecompenseerd door de omzetgroei van 26 procent bij Madewell. J. Crew behaalde een omzet van 1,7 miljard dollar (1,56 miljard euro) en Madewell 529,2 miljoen dollar (464,3 miljoen euro).

Onderaan de streep verbeterde de situatie bij de J. Crew Group licht: het verlies nam af van 123,3 miljoen naar 120,1 miljoen dollar (108 miljoen euro naar 105,3 miljoen euro).

Beeld: Madewell facebook

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN