• Home
  • Nieuws
  • Business
  • J. Crew noteert lichte winststijging ondanks moeilijk jaar

J. Crew noteert lichte winststijging ondanks moeilijk jaar

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

J. Crew Group heeft een zwaar jaar achter de rug. De Amerikaanse modegroep rapporteerde ook in het laatste kwartaal van zijn financiële jaar een omzetdaling. Hoewel J. Crew Group zijn winst in 2015 zag stijgen door de goede resultaten bij het merk Madewell, waar de omzet met 26 procent steeg naar 92,5 miljoen dollar (82 miljoen euro), noteerde de groep een omzetdaling van 2,6 procent naar 604,5 miljoen dollar (535,9 miljoen euro).

Dalingen in de omzet komen tegenwoordig regelmatig voor bij J. Crew, een bedrijf dat al in onzekerheid leeft sinds afgelopen zomer, toen steeds meer consumenten het aanbod begonnen te mijden. Eind vorig jaar verving J. Crew het hoofd van het dames ontwerpteam en maakte de groep bekend 175 banen te schrappen.

Bedrijven nemen drastische maatregelen wanneer de omzet daalt

Bij lagere omzetten nemen grote bedrijven vaak drastische maatregelen, waarbij ze soms hele teams vervangen in plaats van zich te richten op een andere aanpak in ontwerp en productaanbod. Er is weinig erkenning voor J. Crew, dat artikelen voor hoge prijzen verkoopt. Vorig jaar vatte één van J. Crew’s vaste klanten het als volgt samen in een open brief: “Als ik, een gewone moeder met een gemiddeld inkomen, het me eens kon veroorloven een cashmere rok van 400 dollar, een zijden blouse en een riem te dragen naar een zakelijk of informeel evenement.”

J. Crew’s meest geliefde producten maakten plaats voor slechte styling

In plaats daarvan maakten J. Crew’s strakke lijnen, betaalbare basics en een goede kwaliteit plaats voor slechte styling, wat in sommige gevallen voor vervreemding van vaste klanten zorgde. Afgelopen zomer kreeg de Tilly trui van J. Crew een eigen leven, toen het een symbool werd voor alles wat misging bij het bedrijf: te duur en slecht passend. J. Crew Group CEO Mickey Drexler was er toen snel bij om te erkennen dat het bedrijf dat seizoen geen perfecte V-hals trui had kunnen maken.

Maar ondanks de aanhoudende verliezen gaat het beter met de winstmarge: het laatste kwartaal “vertegenwoordigde een positieve afsluiting van een moeilijk jaar,” verklaarde Drexler. “We geloven dat we een betere positie hebben door zowel belangrijke veranderingen in de productontwikkeling als een zorgvuldig beheer van de kosten en de inventaris.”

“De dameskleding is afgelopen jaar een aandachtspunt van ons geweest en we blijven ons ervoor inzetten om het product te krijgen waar het hoort te zijn. In het vierde kwartaal zagen we een boost in de damesjassen, -broeken en -shirts en een verbetering van de omzetontwikkeling van truien en andere gebreide artikelen. Bovendien zag ook de mannenkleding een verbetering met een boost in broeken, jassen, truien en andere gebreide artikelen,” aldus Drexler.

J.Crew