De Amerikaanse modegroep J.Crew zag de omzet in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar met 2 procent dalen naar 581,8 miljoen dollar (514,7 miljoen euro). De vergelijkbare groepsomzet daalde met 8 procent. Vooral het merk J.Crew zag een daling van de omzet. Als gevolg worden 175 banen geschrapt en is Somsack Sikhounmuong benoemd als hoofd van het dames ontwerpteam.

De omzet van het J.Crew merk daalde met 5 procent (-10 procent van de vergelijkbare omzet), terwijl het merk Madewell juist een omzetstijging van 33 procent boekte. De vergelijkbare omzet steeg met 12 procent.

De groep rapporteerde een nettoverlies van 462,4 miljoen dollar (409,1 miljoen euro), vergeleken met een verlies van 30,1 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit zou het gevolg zijn geweest van een groot operationeel verlies van 520,6 miljoen dollar dit kwartaal.

Volgens J.Crew voorzitter Mickey Drexler zou de boosdoener de damesmodedivisie van het merk J.Crew zijn, en met name de truien en breisels. In een interview met WWD zei hij dat deze categorieën te groot waren geworden - wel 25 tot 30 procent van de omzet - en de pasvormen niet klassiek genoeg. Daar komt verandering in. Sikhounmuoung zal de damesmode voor eigen rekening nemen. Hij is afkomstig van het succesvolle merk Madewell en vervangt Tom Mora, die is opgestapt.

J.Crew telt inmiddels 283 J.Crew winkels, 88 Madewell winkels, drie webshops, 143 fabriekswinkels en de J.Crew en Madewell catalogi. In Nederland is J.Crew via de webshop verkrijgbaar. Madewell levert nog niet aan Nederland.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN