Jaaromzet PVH overstijgt verwachting ondanks moeilijkheden Calvin Klein
bezig met laden...
Het was een jaar met veel aandacht voor Calvin Klein bij PVH Corp. Tommy Hilfiger bleef goed presteren, maar Calvin Klein had diverse ingrepen nodig zo bleek uit de acties van PVH Corp. Tijdens het laatste kwartaal van de groep verliet creatief directeur Raf Simons het merk en tot op heden is nog geen opvolger genoemd. Hoe dan ook behaalde PVH een omzetstijging van 8 procent en komt de groep dicht bij de 10 miljard dollar omzetgrens.
Emanuel Chirico, CEO van PVH, in het jaarverslag: “Tijdens 2018 hebben we ons gefocust op het aanpassen aan het veranderende consumenten landschap en de geopolitieke realiteit terwijl we snel actie hebben ondernomen bij Calvin Klein. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in talent, de productieketen, consumentendata en inzichten en digitale mogelijkheden waarmee we geloven op de lange termijn waarde te creëren.” Chirico benoemt dat Tommy Hilfiger een ‘uitzonderlijk kwartaal had’ en Calvin Klein een ‘gezond kwartaal’. In het verslag van het derde kwartaal van het boekjaar 2018 uitte Chirico nog kritiek op Calvin Klein vanwege de resultaten die niet aan de verwachtingen voldeden. PVH zag te weinig rendement van de investeringen in Calvin Klein 205W39NYC en Calvin Klein Jeans werden niet zo goed verkocht als verwacht. Niet veel later stapte creatief directeur Raf Simons op en werd bekend dat Calvin Klein 205W39NYC geschrapt werd.
PVH Corp overschrijdt 10 miljard omzetgrens net niet in boekjaar 2018
De omzet kwam neer op 9,66 miljard dollar in het boekjaar 2018 (8,59 miljard euro). In het vierde kwartaal had PVH te maken met een omzetafname van 1 procent en behaalde een omzet van 2,48 miljard dollar (2,2 miljard euro). Calvin Klein had in het vierde kwartaal te maken met een omzetdaling van 7 procent in Noord-Amerika voornamelijk door de moeilijkheden bij Calvin Klein Jeans. In het gehele boekjaar behaalde Calvin Klein een omzetstijging van 8 procent dankzij groei in Europa en Azië maar ook door een toename in de groothandel in Noord-Amerika.
Tommy Hilfiger voerde de omzet in het boekjaar 2018 op met 12 procent. In het laatste kwartaal kwam de omzetgroei neer op 2 procent naar 1,2 miljard dollar (1 miljard dollar). Het onderdeel Heritage Brands (Van Heusen, Izod, Arrow, Speedo, Warner’s, Olga en true & Co.) zag de omzet met 5 procent teruglopen naar een omzet van 363 miljoen dollar (322,7 miljoen euro). In het gehele boekjaar behaalde het segment een lichte stijging van 1 procent.
Voor het huidige boekjaar verwacht PVH Corp. een omzetstijging van 4 procent.
Beeld: Tommy Hilfiger