Japanse retailer Zozo trekt zich terug uit Europa en Amerika

Japanase e-tailer Zozo Inc., bij het grote publiek onder andere bekend van de Zozosuit, trekt zich terug uit Europa en de Verenigde Staten. Zo meldt het bedrijf in het jaarverslag. Het Japanse bedrijf had voor het eerst in de geschiedenis van het merk te maken met een winstdaling.

Zozo is in het thuisland verantwoordelijk voor meer dan de helft van de online verkoop van het midden tot en met hoog segment kleding. Het bedrijf lanceerde een speciaal bodysuit met diverse meetpunten door middel van stippen, het Zozosuit, om op maat gemaakte kleding aan te kunnen bieden. Het pak werd door velen besteld, maar weinig bestellingen volgden, aldus het bedrijf. Zozo kreeg hierdoor te maken met hoge kosten voor de distributie van de Zozosuit en had ook moeite met het verwerken van de bestellingen. Klanten konden nog wel eens maanden wachten op hun bestelling. “We zijn hiermee gestart met het idee dat alleen de maten S, M en L niet goed genoeg waren. Maar zoals men weet, ging het niet zoals we hadden gehoopt,” aldus CEO Yusaka Maezawa tijdens de jaarlijkse analisten dag. Het Zozosuit project wordt in november afgerond.

Zozo zal zich terug trekken uit Europa en de Verenigde Staten. Hierdoor schrijft het bedrijf ruim 21 miljoen euro af. Alle operationele activiteiten in het gebied worden stopgezet. Op de website is te lezen dat de website, app en het meetproces van het zozosuit nog te gebruiken zijn tot en met 26 mei voor bestaande klanten. De data die het bedrijf heeft opgedaan door middel van de metingen worden op 28 mei verwijderd. De operationele winst bij het bedrijf daalde met 21,5 procent in het afgelopen boekjaar. Het bedrijf ziet het wel positief in voor de jaren 2019 en 2020, aldus het bedrijf tijdens de presentatie van de resultaten.

Beeld: zozo bodysuit. via Zozo inc.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN