Ondanks een omzetstijging van 47 procent in het eerste kwartaal van 2016 is JD.com, China’s tweede grootste e-tailer, terughoudend in zijn prognose voor het tweede kwartaal. Na een omzetgroei van 60 procent in dezelfde periode vorig jaar, wordt met het huidig resultaat duidelijk dat de koopkracht in China begint af te nemen.

JD.com verwacht voor het tweede kwartaal een omzetgroei van 40 tot 44 procent, minder dan in het afgelopen kwartaal en beduidend minder dan vorig jaar. Aandelen in het bedrijf kelderden als gevolg met ruim 9 procent.

”Deze prognose weerspiegelt onze conservatieve verwachting gezien de tragere consumptiegroei en onze toenemende concentratie op winstgevende groei in 2016,” zei CFO Sidney Huang in een conference call.

De omzet bedroeg 53,97 miljard yuan (7,3 miljard euro), iets onder de 54,28 miljard yuan die analisten volgens Reuters hadden voorspeld. De brutovolume, oftewel het aantal goederen dat op de platforms van JD.com verhandeld wordt, steeg met 55 procent naar 129,3 miljard yuan (17,4 miljard euro) ten opzichte van een stijging van 99 procent vorig jaar. Ter vergelijking, China’s grootste e-tailer Alibaba boekte juist een lichte stijging (+1 procent naar 24 procent) van de brutovolume vergeleken met vorig jaar.

Het nettoverlies groeide in het eerste kwartaal naar 909,8 miljoen yuan (122,6 miljoen euro), vergeleken met 710,2 miljoen yuan vorig jaar als gevolg van hogere marketingkosten, die met ongeveer 50 procent stegen.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN