• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Jimmy Choo: 7 procent omzetstijging en sterke groei in Azië in 2015

Jimmy Choo: 7 procent omzetstijging en sterke groei in Azië in 2015

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Britse bedrijf Jimmy Choo heeft de omzet in 2015 met 7 procent zien stijgen. Opvallend is dat schoenen- en accessoiremerk met name in Azië een sterke groei doormaakte, terwijl veel andere luxemerken als Armani en Prada in dit werelddeel juist minder omzet boekten. De omzet van het bedrijf kwam in 2015 neer op 318 miljoen pond (417,84 miljoen euro).

Jimmy Choo heeft sterke groei doorgemaakt in Azië in 2015

Jimmy Choo zag de retailomzet in het afgelopen jaar met 9 procent stijgen tot een bedrag van 208 miljoen pond (273,3 miljoen euro). De omzet uit groothandelsactiviteiten kwam uit op 100 miljoen pond (131,4 miljoen euro), dat was een stijging van 1 procent ten opzichte van 2014. De belangrijkste groeidrijver van het bedrijf was de verkoop van schoenen, die voor 76 procent bijdraagt aan de omzet. De snelste groei werd behaald door de mannenafdeling van het merk. Deze tak is op het moment goed voor 7 procent van de totale omzet. De verkoop van accessoires bleef stabiel in het afgelopen jaar stabiel gebleven.

Het bedrijf heeft de groei van het afgelopen jaar voornamelijk te danken aan de Aziatische en Japanse markt. In deze regio is de naamsbekendheid van het merk naar eigen zeggen sterk gegroeid. Ook in Europa heeft Jimmy Choo een groei doorgemaakt, al is deze groei wel geremd door de impact van de terroristische aanslagen. In de Verenigde Staten had Jimmy Choo te kampen met sterke valutaschommelingen, toch spreekt het bedrijf over “vooruitgang”.

16 winkelopeninen voor Jimmy Choo in 2015

”Jimmy Choo blijft goed presteren ondanks de uitdagende marktomstandigheden,” stelde Peter Harf, voorzitter van de Raad van Bestuur van Jimmy Choo. “Het bedrijf is erin geslaagd de daling van de wholesale omzet uit het eerste halfjaar om te buigen in groei. In Azië en Japan merken we dat het merk sterk groeit.”

Jimmy Choo CEO Pierre Denis vulde aan: “Jimmy Choo heeft sterke vooruitgang geboekt in 2015, onder andere doordat onze winkels zijn vernieuwd en we continu ons productaanbod zijn blijven ontwikkelen.”

Naast een stijging van de omzet, is ook het aantal eigen winkels van Jimmy Choo in het afgelopen boekjaar gestegen. Het bedrijf heeft in totaal 16 nieuwe winkels aan zijn portfolio toegevoegd, in onder andere Colombia, Maleisië en Singapore. Daarnaast is 30 procent van de winkels van het merk dit jaar opnieuw ingericht. In totaal heeft het bedrijf 141 winkels, en de verwachting is dat hier elk jaar 10 tot 15 winkels zullen bijkomen.

Extra aandacht voor omnichannel in 2016

Naar aanleiding van de resultaten die het bedrijf heeft geboekt in 2015, wordt verwacht dat Jimmy Choo in 2016 sneller zal groeien dan de markt. Azië biedt het bedrijf naar eigen zeggen de meeste kans voor groei. Daarnaast heeft het merk bekendgemaakt dat het dit jaar sterker wil inzetten op een goede omnichannelstrategie in de Verenigde Staten en Europa. Wat hier precies onder wordt verstaan, heeft het bedrijf niet bekendgemaakt.

Jimmy Choo