Jimmy Choo boekt 14,5 procent omzetgroei in 2016
bezig met laden...
Luxe schoenenmerk Jimmy Choo kijkt met tevredenheid terug op 2016. Dat blijkt uit de voorlopge jaarcijfers die het bedrijf donderdag heeft gepubliceerd. Jimmy Choo rapporteert een omzetgroei van 14,5 procent naar 364 miljoen pond (424,5 miljoen euro). De meeste groei en omzet wordt in de eigen retail geboekt: +17,4 procent naar 243,9 miljoen pond.
De operationele winst (EBITA) is 15,7 procent gestegen naar 59 miljoen pond. Onder de streep blijft een netto winst staan van 24,3 miljoen pond tegen 19 miljoen pond in 2015, een percentuele stijging van 27,9. De verkoop van schoenen blijft de belangrijkste pijler van het bedrijf, daarmee wordt 75 procent van de omzet geboekt. Vergeleken met de dameschoenen is de verkoop van herenschoenen nog bescheiden, 7 procent op de totaalomzet, maar deze groeit wel. Vooral in China en Japan scoren de herenschoenen goed. In beide landen heeft het bedrijf afgelopen jaar drie nieuwe winkels geopend.
De like-for-like retailomzet - zonder 10 nieuw geopende winkels mee te rekenen - is echter wel gedaald met 0,8 procent. In de Financial Times legt CEO Pierre Denis uit deze dip vooral te wijten aan de zwakke pond, hogere kosten en een matige start van het jaar.
Toch noemt Denis het jaar 2016 "een mijlpaal" voor Jimmy Choo. In een persverklaring zegt hij: "We vierden dit jaar niet alleen ons 20-jarig bestaan, maar hebben ook een record omzet en winst geboekt. Deze resultaten bewijzen de groeiende aantrekkingskracht van ons merk." Voor het lopende boekjaar verwacht de CEO opnieuw groei te boeken, die mede wordt gedreven door een expansie van het distributienetwerk in Azië.
Foto: Jimmy Choo website