Jimmy Choo ziet omzet met 6,5 procent stijgen in eerste helft 2015

De omzet van Jimmy Choo is in het eerste half jaar van 2015 met 6,5 procent gestegen. Zonder wisselkoerscorrectie kwam de omzet uit op 5,5 procent. De stijging was te danken aan de resultaten in de detailhandel, die nu goed zijn voor 62,9 procent van de gehele omzet.

In een reactie liet CEO Pierre Denis weten: "We zijn tevreden met onze prestaties in het eerste half jaar, gezien de groei van de industrie aanzienlijk lager was met enkelvoudige cijfers. Jimmy Choo bleef goed leveren in deze omgeving en boekte een voorsprong op de markt, met een netto-omzetgroei van 6,5 procent. Ons unieke DNA en onze collecties hebben hun weerklank onderhouden met onze klanten. "

De retail groeide met 10,3 procent met wisselkoerscorrecties en 9,6 procent zonder wisselkoerscorrecties. De groei was voornamelijk te danken aan de 3,3 procent groei door like-for-like en nieuwe winkeloppervlakte, inclusief nieuwe winkels en een verschuiving groothandel naar detailhandel in winkels in Singapore en Maleisië.

De like-for-like werd beïnvloed door een tijdelijke sluiting van een aantal winkels wegens renovatie. De gerenoveerde winkels met het nieuwe winkelconcept presteerden sterk. Daardoor bleef de achterstand door renovatiewerkzaamheden uit; de nieuwe winkelbeleving in de winkels en de stijgende groei compenseerden genoeg.

De inkomsten uit de groothandel daalden met 5,1 procent en 3,9 procent tegen constante wisselkoersen. Dat was voornamelijk te wijten aan de overdracht van franchise winkels in Singapore en Maleisuë, evenals een verandering in de supply chain. Zo werd het centrale magazijn naar Duitsland verhuisd, waardoor de levertijden aangepast werden. Het koopgedrag van toeristische klanten in combinatie met de economische en politieke problemen in Griekenland, Oost-Europa en Rusland waren ook van invloed op de lokale vraag. De effecten werden zowel in retail als in de groothandel gezien, hoewel de groothandel door de geografische ligging de grootste impact te verwerken kreeg.

Licensing groeide met respectievelijk 50,5 procent (met wisselkoerscorrecties) en 45,3 procent. Zowel de segmenten brillen als parfum bleven sterk groeien. Opvallend was de sterke prestatie van Jimmy Choo Man, in juni 2014 gelanceerd werd.

Azië (zonder Japan) rapporteerde de grootste regiogroei, met twee winkelopeningen en drie conversies. Het resulteerde in een groei van maar liefst 34,5 procent, ondanks de dalende toeristische inkomsten in Hongkong, die aanzienlijk gedaald waren op jaar basis. Regiomarkt Japan groeide met 20,5 procent, waar sterke prestaties werden gerapporteerd door het Chinese toeristenverkeer.

De omzet in EMEA werd negatief beïnvloed door de zwakke euro, maar de prestaties door wisselkoersen bleven stabiel. De daling was echter wel te wijten aan het afnemende Russische toeristenverkeer en de tijdelijke sluiting van de vestiging op Sloane Street. EMEA profiteerde voornamelijk van de groep Chinese toeristen, die nu de grootste toeristische doelgroep is. In de Verenigde Staten groeide de omzet met 5,1 procent dankzij de sterke Amerikaanse dollar, hoewel er ook zwakke prestaties waren door het verminderde toerisme en de toegenomen concurrentie.

De brutomarge verbeterde van 61,4 procent vorig jaar tot 62,7 procent dit jaar, die vooral profiteerde van de zwakke euro, waarbij het effect groter was in de groothandel dan in de detailhandel. Het aangepaste EBITDA steeg met 0,5 procent en het EBIT daalde met 6,3 procent ten opzichte van vorig jaar.

Jimmy Choo verwacht ondanks de onzekere en uitdagende markten toch voordelen te halen uit de nieuwe winkelopeningen die in de planning staan voor het tweede halfjaar. Zo worden er 10 tot 15 winkels gerenoveerd of verplaatst en 10-15 winkels geopend over het gehele fiscale jaar 2015. De impact van het toerisme zal ook in de komende zes maanden een rol blijven spelen.

Met de publicatie van de halfjaarcijfers zijn ook een aantal managementverschuivingen bekend gemaakt. Meribeth Parker is sinds 1 augustus aangesteld als onafhankelijk niet-uitvoerend bestuurder. Tot eind juni was zij werkzaam als group publishing director van Hearst Magazines. Ook gaat Anna-Lena Kamenetzky Bart Becht vervangen als niet-uitvoerend bestuurder, die vertrekt wegens zijn betrokkenheid als voorzitter en interim CEO van Coty Inc. Kamenetzky is een partner en directeur van JAB Holding Company.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN