Jubelstemming over economische groei, maar mode blijft achter

Groei en optimisme: dat waren de kernwoorden bij de presentatie van de kwartaalcijfers van de binnenlandse economie door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) eerder vandaag. In het eerste kwartaal van 2018 liet de economie een groei van 0,5 procent zien ten opzichte van een kwartaal eerder (Q4 van 2017). Vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder bedroeg de groei zelfs 2,8 procent, blijkt uit de gepresenteerde cijfers. Met name consumenten hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan deze positieve cijfers. De consumentenbestedingen lagen in het afgelopen kwartaal maar liefst 3,2 procent hoger dan een jaar geleden.

CBS: Nederlandse economie groeit met 2,8 procent in Q1 van 2018

De groei van de consumentenbestedingen is de grootste die in ruim 17 jaar tijd is gerapporteerd, zo stelt Pieter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij het CBS, tijdens de presentatie van de cijfers. “De groei is fors te noemen,” aldus Van Mulligen, die de consument ‘’de drijvende kracht achter de economische groei’’ noemt. Waar consumenten hun geld dan aan uitgaven? Auto’s, elektronische apparatuur, kleding en de inrichting van hun huizen, zo bericht het CBS. Volgens de organisatie is de stijging van de consumentenuitgaven voor een groot deel te danken aan de banengroei. In het afgelopen jaar kwamen er in Nederland maar liefst 76.000 banen bij: de grootste groei van de afgelopen tien jaar.

Modebranche doet het juist minder goed in Q1 volgens INretail

Gebaseerd op de gepresenteerde cijfers, verklaarde van Mulligen dat alle branches hebben geprofiteerd van de toegenomen consumentenuitgaven. Retail brancheorganisatie INretail schetst echter een heel ander beeld. Uit een persbericht waarin de situatie tijdens het eerste kwartaal wordt besproken, blijkt dat de modebranche in deze periode een omzet terugloop van 1,6 procent noteerde. Bijna alle categorieën lieten een daling zien, met uitzondering van jeans, sneakers en herenmode. Hoe is het mogelijk dat de cijfers van het CBS en INretail twee totaal verschillende taferelen voorstellen?

Jubelstemming over economische groei, maar mode blijft achter

Edwin Belt, branchespecialist mode bij INretail, heeft er geen directe verklaring voor. Belt is naar eigen zeggen zelf verrast door de cijfers van het CBS. Waar hij wel duidelijk over kan zijn, is de reden achter de omzetdaling in de modebranche in het afgelopen kwartaal. “De winter heeft veel te lang aangehouden,” vertelt Belt telefonisch aan FashionUnited. Vorig jaar konden winkeliers hun voorjaarscollecties al aan het begin van het jaar kwijt, terwijl dat dit jaar niet het geval was. Ook het CBS spreekt op haar website van een eerste kwartaal dat ‘’gemiddeld genomen kouder was dan het eerste kwartaal van 2017’’, maar koppelt dit in tegenstelling tot INretail niet aan de gekrompen verkoop in de modesector. CBS woordvoerder Wilco van Eindhoven heeft telefonisch aan FashionUnited laten weten dat hij, net als Belt, geen directe opheldering kan geven over het verschil in cijfers.

Zowel Belt als Van Eindhoven hebben aangegeven dat het pas mogelijk zou zijn een gedegen inzicht te verkrijgen in de afwijkende cijfers van de modebranche in Q1 na nader onderzoek. Waar zowel het CBS als INretail het echter wel over eens zijn, is dat het consumentenvertrouwen in de lift zit. En dat is - ook voor moderetailers - goed nieuws. Bovendien stelt Belt dat er na de donkere wintermaanden betere tijden aan lijken te komen voor de modebranche. "April is de start van het tweede kwartaal, en we hebben gemerkt dat mensen direct in de koopmodus zijn geschoten. We verwachten dan ook dat de branche de maand april goed heeft afgesloten."

Beeld: Pexels.com