Karmijn: Na Fred de la Bretonière even geen modebedrijven meer
bezig met laden...
Twee jaar geleden schreef Désirée van Boxtel - één van de drie oprichters van Karmijn Kapitaal - een brief aan schoenenontwerper Fred de la Bretonière. "Een handgeschreven brief. Dat vertelt hij aan iedereen," zegt Van Boxtel lachend aan de telefoon. "Daarna werd hij nog door twaalf partijen benaderd die zijn merk wilden overnemen, maar hij koos voor ons."
Fred de la Bretonière werd een paar jaar geleden 65 jaar. Dat trok investeringsmaatschappijen aan. Ook Karmijn Kapitaal - opgericht door drie vrouwen: Désirée van Boxtel, Hadewych Cels en Cilian Jansen Verplanke - kwam toen voor het eerst met de ontwerper in contact. "Het was net de tijd dat hij ging nadenken wat hij wilde gaan doen. Hij had inmiddels een managementteam aangesteld en hoefde zich alleen nog bezig te houden met het design," zegt Van Boxtel. "Maar het duurde wel even voor hij zover was dat hij zijn bedrijf echt wilde verkopen."
Eind november dit jaar was de deal rond. Karmijn kocht, voor een onbekend bedrag, een meerderheidsbelang in het Nederlandse schoenenbedrijf, eigenaar van de merken: Fred de la Bretonière, Shabbies Amsterdam en sneakermerk Fretons. "Het bedrijf heeft een duidelijke positie op de markt voor damesschoenen en het is een goed verdienende onderneming," legt Van Boxtel de interesse uit.
Naamgever De la Bretonière blijft voorlopig bij de merken betrokken als ontwerper. Is Karmijn niet bang dat de labels hun ziel en handschrift verliezen als hij uiteindelijk echt met pensioen gaat? "Nee," zegt Van Boxtel. "Er is een heel team dat het handschrift kent en beheerst. Dat is al jaren zo. Al hoor ik wel vaak dat Fred heel innovatieve ideeën heeft."
De nieuwe eigenaar ziet vooral kansen voor de damesmodelabels in het buitenland. In België, Duitsland en Scandinavië is het merk nog relatief klein, daarom wil Karmijn daar nieuwe verkooppunten zoeken. "We denken in eerste instantie aan wholesale. We werken al met een verkooporganisatie. In de toekomst kunnen daar wellicht flagship stores bij komen, maar het is nu nog te vroeg om daar iets over te zeggen."
Ook binnen Nederland is er volgens Van Boxtel nog ruimte voor groei. De merken zijn nu vooral vertegenwoordigd in het westen en zuiden van Nederland. In het oosten en noorden mogen er dus wat verkooppunten bij.
Karmijn investeert ook in Marlies Dekkers
Fred de la Bretonière is niet het enige modebedrijf waarin Karmijn investeert. Vorig jaar nam de investeringsmaatschappij al het toen failliete ondermodemerk Marlies Dekkers over. Karmijn was vooral geïnteresseerd in Marlies Dekkers, omdat de ontwerpster een internationaal merk had neergezet. Met bovendien een zeer trouwe schare aan fans. Op de vraag of Marlies Dekkers een goede aankoop is gebleken, antwoordt Van Boxtel 'ja'. Onder de vleugels van Karmijn focust het lingeriemerk zich nu op groei in Duitsland, daar is de vraag naar Marlies Dekkers lingerie groot.
Volgens Van Boxtel is het toeval dat Karmijn investeert in twee modebedrijven. "Al is het wel zo dat modebedrijven vaak worden geleid door vrouwen. En we geloven dat het goed is als bedrijven door zowel mannen als vrouwen worden geleid. Uit onderzoeken blijkt dat diversiteit zorgt voor betere financiële resultaten, meer innovaties en een hogere creativiteit." Er is nog een reden dat Karmijn graag geld steekt in ondernemingen met vrouwen aan de top. "Investeringsfondsen worden vaak geleid door mannen en zij denken gewoon minder aan investeren in bedrijven van vrouwen. Of er is geen klik. En vrouwen zoeken zelf niet zo snel naar vreemd vermogen. Dus bedrijven geleid door vrouwen laten nu nog vaak kansen liggen.”
Wie op zoek gaat naar informatie over Karmijn Kapitaal leest vrijwel onmiddellijk dat het bedrijf is opgericht door drie vrouwen met ervaring in de financiële wereld. Presenteren Van Boxtel, Cels en Jansen Verplanke hun bedrijf bewust zo? "Nou, we zijn natuurlijk drie vrouwen, dat is wel bijzonder in deze branche. Al hebben we inmiddels ook mannen aangenomen hoor. Ja, we zijn wel feministen. Ik vind dat alle vrouwen feminist zouden moeten zijn. Maar we geloven vooral in diversiteit."
'Alle vrouwen zouden feminist moeten zijn'
Vier jaar na de oprichting heeft Karmijn geïnvesteerd in vijf bedrijven. De eerste aankoop was Enrico, maker van mediterrane specialiteiten als pesto en tapenade. Eind 2012 nam Karmijn een belang in YouMedical, een bedrijf in healthcare producten. Marlies Dekkers is de derde investering van het fonds. Daarna volgde de Amsterdamse tv-producent Tuvalu Media. Van Boxtel legt uit dat de bedrijven altijd onderscheidend vermogen moeten hebben, wil Karmijn interesse tonen. Verder moet het bedrijf ook in tijden van crisis overeind blijven en de onderneming moet een jaaromzet hebben van minstens 5 miljoen euro.
Heeft Karmijn momenteel meer bedrijven op het oog om over te nemen? "Ja, die hebben we, een paar heel leuke. Met één wordt het nu serieus." Meer wil ze niet kwijt. Behalve dan misschien dat Karmijn binnenkort geen modebedrijven meer wil overnemen. "We willen juist investeren in andere sectoren. Dat is beter voor de risicospreiding."
Foto 1: Cilian Jansen Verplanke, Hadewych Cels, Désirée van Boxtel
Foto 2: Cels, Van Boxtel, Jansen Verplanke