Kleding- en schoenenbranche profiteren niet van omzetstijging detailhandel
bezig met laden...
Het eerste kwartaal van 2018 is positief geweest voor de algehele detailhandel, zo blijkt uit de nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In de eerste drie maanden van het jaar steeg de omzet met 2,7 procent en het volume steeg met 2,3 procent. Het was echter vooral goed nieuws voor supermarkten, drogisten en meubelverkopers, in de kleding- en schoenenbranche liep de omzet licht tot flink terug.
De groei van de detailhandel is het afgelopen kwartaal de laagste toename op kwartaalbasis sinds het derde kwartaal van 2016, zo meldt het bureau. De kledingbranche kwam er in de eerste drie maanden nog relatief goed vanaf met een daling van 1,3 procent. De schoenen- en lederwarenbranche kreeg een klap te verduren van 9,2 procent. De grootste procentuele groei was wederom te zien bij de verkopen via het internet, deze stegen met 21,7 procent de afgelopen tijd. Multi-channelers zagen hun internetomzet met 28,5 procent stijgen, bij pure players kwam de groei neer op 19,3 procent.
De detailhandel zag de omzet dus groeien, maar het vertrouwen onder de ondernemers in het segment is afgenomen. De vertrouwensindicator zakte van 14,8 naar 2,4. De daling van het vertrouwen is veroorzaakt door de afgenomen omzetverwachtingen en omzetrealisaties en een toegenomen aantal ondernemers dat de voorraden te hoog vindt.