De Amerikaanse jeansgigant Levi Strauss & Co. rapporteerde een omzetdaling van 6 procent in het tweede kwartaal. Zonder de effecten van koerswisselingen meegerekend, steeg de omzet met een procent. Het bedrijf dankte de lichte stijging aan goede resultaten in Europa en Azië.

De brutowinst daalde naar 63 miljoen dollar (56,4 miljoen euro), vergeleken met 93 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit was het gevolg van een verlies van 14 miljoen dollar (12,6 miljoen euro) als afbetaling van opgenomen krediet in samenhang met de herfinanciering van obligaties die in 2020 vervallen. De aangepaste EBIT daalde met 32 procent als gevolg van hogere advertentiekosten en investeringen in B2C kanalen. De operationele winst daalde naar 48 miljoen dollar (43,3 miljoen euro).

De omzet uit groothandelsactiviteiten daalde, met name in Noord en Zuid Amerika, maar werd gecompenseerd door een groeiende retailomzet in Europa en Azië.

De netto omzet daalde in Noord en Zuid Amerika met name als gevolg van het verlies van Dockers damesproducten in de groothandelscategorie. Dit komt doordat het merk omgezet wordt naar een licentiemodel.

In Europa daalde de netto omzet met 56 miljoen dollar (50,2 miljoen euro), terwijl de operationele winst met 11 miljoen dollar (9,8 miljoen euro) afnam. Zonder de effecten van wisselkoersen meegerekend steeg de netto omzet echter met 8 procent en de operationele winst met 24 procent dankzij toegenomen groei en uitbreiding van het retailnetwerk.

In Azie daalde de omzet met 5 procent (+2 procent zonder de effecten van wisselkoersen meegerekend) en nam ook de operationele winst met 38 procent af (-34 procent zonder wisselkoersen meegerekend). Advertentiekosten waren hier bijzonder hoog.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN