Kuyichi maakt doorstart onder Nukuhiva-eigenaren
bezig met laden...
Het Nederlandse jeansmerk Kuyichi maakt een doorstart. Het bedrijf, dat in december 2015 failliet werd verklaard is overgenomen door International Sales manager Peter Schuitema, Guido Keff en Floortje Dessing.
”Als je vijftien jaar lang met heel je hart ergens aan hebt gewerkt, dan wil je dat behouden,” vertelt Schuitema aan FashionUnited. De International Sales manager is al bij het merk werkzaam sinds het in 2001 werd opgericht. “Voordat Kuyichi failliet ging, werden teveel fouten gemaakt die veel geld kostten. Zo werden op een bepaald moment massaal eigen winkels geopend, terwijl het bedrijf daar helemaal niet klaar voor was.” Het merk wist een faillisement uiteindelijk niet af te wenden. Voor Schuitema en zijn compagnons, waarmee hij de duurzame kledingwinkel Nukuhiva oprichtte in 2006, was dit het moment waarop zij het Kuyichi konden overnemen.
In 2015 werd vaker gesproken over een mogelijke overname van het bedrijf, al liepen de onderhandelingen toen nergens op uit. Schuitema hoopt dat hij er samen met zijn partners in zal slagen het bedrijf weer op de rails te krijgen. “Duurzame mode heeft zeker een toekomst, dat heeft het succes van Nukuhiva wel bewezen. Kuyichi is een mooi product, en we willen ons nu vooral gaan richten op de denimlijn,” aldus Schuitema. De ondernemers willen zich met het merk gaan richten op de wholesale.